Annunciators branden en de brandstofmeter rekent op 1 gallon per tank. Toch 18 gallon aan boord!
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
woensdag 15 juli 2020
Lege tanks?
Afgelopen weekeinde heb ik een approach geschoten op Münster-Osnabrück, ze hebben de COVID-19 NOTAM ingetrokken en zijn weer redelijk goed aan te vliegen. In Frankrijk had ik de Mooney nog helemaal vol gegooid en volgens mijn berekeningen moest ik meer dan genoeg brandstof hebben voor een approach op Münster, een SID en een IFR vlucht naar Leer-Papenburg met reserves, maar brandstofmeter was het daar niet mee eens. Nu wil ik er geen gewoonte van maken om met 0 op de meter door te blijven vliegen, maar al die tijd dat ik nu met de Mooney vlieg heb ik er in een tankbeurt nooit meer dan 200 liter AVGAS in kunnen krijgen. Er gaat 300 liter in de tanks. Ik ben daarom toch eens wat verder doorgevlogen dan de meters toestaan en heb op basis van het gemeten verbruik de brandstofreserve laten berekenen door de GPS. En wat blijkt, de berekeningen kloppen vrij goed, ondanks dat de meters diep in het rood stonden landde ik toch op Leer-Papenburg met nog 70 liter in m'n tanks.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten