Een 'reluctant sale' zoals ze wel eens zeggen. Alleen maar aspirant huurders die reageerden op mijn advertenties voor een maat in de eigendom van deze geweldenaar. Jongens, alleen de lusten en niet de lasten, dat wil ik ook wel! De Mooney staat nu in onderhoud en ik heb besloten de kist - met pijn in het hart - te verkopen. Voor de uren die ik vlieg is het economisch niet aantrekkelijk om hier mee door te gaan. Da's jammer, want alles wat ik hier na ga vliegen zal toch wat minder zijn dan deze heerlijke turbo Mooney. Want ik blijf natuurlijk vliegen, maar misschien in een maatschapje of een club in de tussentijd.
Voor de verkoop heb ik een website in het leven geroepen: m20k252.com. Ik ben geen website bouwer ofzo, maar het is een plek waar ik alle relevante gegevens probeer te verzamelen, zodat aspirant kopers zich zelf kunnen informeren, zonder dat daar van mijn kant al te veel aan gedaan hoeft te worden.
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
donderdag 30 juli 2020
woensdag 15 juli 2020
Lege tanks?
Afgelopen weekeinde heb ik een approach geschoten op Münster-Osnabrück, ze hebben de COVID-19 NOTAM ingetrokken en zijn weer redelijk goed aan te vliegen. In Frankrijk had ik de Mooney nog helemaal vol gegooid en volgens mijn berekeningen moest ik meer dan genoeg brandstof hebben voor een approach op Münster, een SID en een IFR vlucht naar Leer-Papenburg met reserves, maar brandstofmeter was het daar niet mee eens. Nu wil ik er geen gewoonte van maken om met 0 op de meter door te blijven vliegen, maar al die tijd dat ik nu met de Mooney vlieg heb ik er in een tankbeurt nooit meer dan 200 liter AVGAS in kunnen krijgen. Er gaat 300 liter in de tanks. Ik ben daarom toch eens wat verder doorgevlogen dan de meters toestaan en heb op basis van het gemeten verbruik de brandstofreserve laten berekenen door de GPS. En wat blijkt, de berekeningen kloppen vrij goed, ondanks dat de meters diep in het rood stonden landde ik toch op Leer-Papenburg met nog 70 liter in m'n tanks.
Annunciators branden en de brandstofmeter rekent op 1 gallon per tank. Toch 18 gallon aan boord!
donderdag 2 juli 2020
Lock-down is over!
Eindelijk is Teuge weer open tot 20:00 uur en Eelde is ook weer bereikbaar zonder PPR. Eindelijk weer zoals het was voor de mondiale crisis, die overigens nog aardig voort woedt. Na het werk kon er dus weer eens een approach geoefend worden op Eelde. Het werd weer een mooie! Op FL050 door de wolken heen, even weer echt wat IMC vliegen dus en tussendoor getrakteerd worden op prachtige wolkenluchten en mooi licht. Het was opvallend druk op Eelde, met de ambulance heli die twee keer vertrok, de KLS die aan het lessen was en ook nog VFR verkeer. Approach deed ook de grondfrequentie en de torenfrequentie. Hij bleef daarbij ook nog eens vriendelijk. Knap hoor!
Die jongens van de KLS zijn trouwens redelijk genaaid door de coronacrisis, de arbeidsmarkt voor piloten is aan het imploderen. Het enige vliegen wat ze de komende tijd zullen doen, is wat ze nu doen voor hun opleiding, maar daarna...?
Op Eelde stond een forse crosswind, goed om te oefenen! Altijd fijn om op zo’n lange baan te landen, dan heb je rustig tijd om de flaps in te doen en de cowlflap open te zetten en dan weer rustig het gas erop en weer VFR naar huis. Niet te rustig aan, trouwens! Onderstaande film legt nog eens mooi uit dat je weinig hebt aan startbaan die achter je ligt.
De Mooney heeft nog een paar uurtjes over voor z'n 50 uurs inspectie. Het vliegseizoen was door de prop en corona redelijk slecht, maar alle uren gaan toch weer mooi op. Over een paar weken gaat de Mooney het onderhoud in, ben benieuwd of er nog tegenvallers zijn. Alles lijkt vrij aardig te werken, tot nu toe! Deze week doe ik nog een retour Bremen, als het een beetje mee zit. Ga kijken of ik daar een mooi video verslag van kan maken. Stay tuned!
Die jongens van de KLS zijn trouwens redelijk genaaid door de coronacrisis, de arbeidsmarkt voor piloten is aan het imploderen. Het enige vliegen wat ze de komende tijd zullen doen, is wat ze nu doen voor hun opleiding, maar daarna...?
Nog een plaatje van de air-to-air sessie...
Op Eelde stond een forse crosswind, goed om te oefenen! Altijd fijn om op zo’n lange baan te landen, dan heb je rustig tijd om de flaps in te doen en de cowlflap open te zetten en dan weer rustig het gas erop en weer VFR naar huis. Niet te rustig aan, trouwens! Onderstaande film legt nog eens mooi uit dat je weinig hebt aan startbaan die achter je ligt.
Goeie tips hier!
De Mooney heeft nog een paar uurtjes over voor z'n 50 uurs inspectie. Het vliegseizoen was door de prop en corona redelijk slecht, maar alle uren gaan toch weer mooi op. Over een paar weken gaat de Mooney het onderhoud in, ben benieuwd of er nog tegenvallers zijn. Alles lijkt vrij aardig te werken, tot nu toe! Deze week doe ik nog een retour Bremen, als het een beetje mee zit. Ga kijken of ik daar een mooi video verslag van kan maken. Stay tuned!