zondag 9 juni 2019

100 uurs inspectie

Inmiddels zijn de mannen van IAS aan de 100 uurs inspectie begonnen van de Mooney. De jaarlijkse inspectie valt meestal samen met de 50 of 100 uurs, dat probeer althans zo te plannen vanwege de kosten. Mag graag even binnen lopen en dat is nooit een probleem, ze nemen graag even de tijd voor me. Ik vind het ook leuk om even bij andere kisten te kijken, zoals een prachtige Silver Eagle die naar mijn Mooney staat. Da's wel de laatste stop voor een simpele PPL'er als ik. Turbine, drukcabine en boots tegen ijs. Ik zou zo een dag in de hangaar van IAS kunnen rondhangen en kwijlen over alles wat er staat. De vertrouwde PH-TGM van de SAS staat er nu ook voor een upgrade van de avionics en een nieuw interieur. Niet gek!

De Mooner staat het allemaal te ondergaan

Meestal komen er tijdens zo'n annual altijd wel wat kleine dingen aan de orde, zoals nu een hitteschildje dat is gescheurd. Geen big deal, zou je zeggen. Dat is een kwestie van wat popnagels en een fatsoenlijk plaatje staal. Nee, blijkbaar niet. Dat moet van Mooney komen uit Texas en kost... 800 dollar. Jawel. Dat is exclusief belastingen en verzenden. Ik ga er vanuit dat ik het dubbele kwijt ben voordat 10 euro aan metaal op z'n plek zit.

Hitteschild gescheurd...

De motor is inmiddels danig op leeftijd en da's niet zo erg is, maar langzaam hebben rubbers en seals wel hun beste tijd gehad. Her en der zijn er wel wat afdichtingen die moeten worden vervangen. Er lekt namelijk wel wat olie bij o.a. hulzen van de stoterstangen en de klepdekselpakkingen. Ik lig komende week in gebed dat er niet meer van dit soort gekkigheid de kop op steekt, want eind dit jaar moet de propellor nog voor de overhaul worden weggestuurd. Kost ook weer wat...

Waar ik erg naar uit kijk is de installatie van de JPI-EDM 700 die me gaat helpen de motor wat beter te managen. M'n cockpitje heb ik dan redelijk compleet, zeker met de fuelsender die ook RS232 output heeft, zodat ik met de GNS530 m'n brandstof beter kan plannen. Da's mooi spul.

De volgende keer dat ik deze vrind zie, zit hij in m'n panel...

Hoop na het onderhoud naar Magdeburg (EDBM) te vliegen om wat onderdelen op te halen voor m'n motorfiets. Versturen kan natuurlijk ook, maar is lang zo leuk niet! Ik deed dat al eens eerder met een tripje naar Anklam (EDCA).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten