donderdag 11 april 2019

IFR Retour Niederrhein (EDLV)

Het is weer zomertijd en dat is de perfecte tijd om 's-avonds nog even te gaan vliegen. Om de IFR skills scherp te houden vlieg ik nog wel eens naar Groningen en weer terug, maar het gevaar van routine is dan natuurlijk evident. Daarom voor gisteren een retour Niederrhein (EDLV) gepland, of ook wel Düsseldorf, volgens Ryanair. Na de inspectie van de Mooney rustig de motor gestart en tijdens het warmlopen de apparatuur ingesteld. Van de havendienst kreeg ik de instructies voor m'n vertrek en na de start nam Dutch Mil het over die me bij de grens doorzette naar Langen Radar. De ATIS van Niederrhein had ik al bij de hand en al snel werd ik op een downwind gevectord voor baan 09. In eerste instantie werd mijn IFR vliegplan niet gevonden, dat is me al eerder opgevallen. Kennelijk gaat daar toch iets mee mis. Via een downwind werd ik na het oppakken van de 'localiser' overgezet naar de toren. Het was rustig en kon al snel m'n gang gaan.

Waar zouden we zijn zonder iPad?

Wat ik altijd een hectisch punt vind, is de switch van de approach naar de standard instrument departure, of SID. Deze switch maak je eigenlijk alleen in dit soort situaties, normaal land je op de bestemming en maak je je pas druk over de SID bij je vertrek. Nu moet je dat doen terwijl je ook druk met de approach bent.
Een handigheidje die ik heb geleerd bij de GNS530 is dat je als je de 'climb out instructions' krijgt van de approach controller, je die al kan klaar zetten in een tweede vliegplan. Het lukt me niet om die netjes achter het actieve plan te plakken. Na de low approach hoef je dan alleen maar het nieuwe vliegplan te selecteren en te activeren en je bent weer onderweg. Zoals gewoonlijk kreeg ik vrij snel vectors, dus was al m'n gestress om dit tweede vliegplan te fixen weer voor niks. Maar in voorkomende gevallen werkt dit dus perfect.

Final RWY09


Het weer was CAVOK met een aardige wind uit het noord-oosten. Wellicht niet in IMC, maar dit is wel lekker oefenen hoor! De zuivere vliegtijd is uiteindelijk maar 55 minuten, maar je doet wel zes radio handovers, een RNAV approach en nog een stuk van een SID, allemaal single pilot, dus in je eentje! Je merkt dat je echt volgens de procedures en checklists moet gaan werken, omdat je anders dingen vergeet. Je hoofd zit dan zo vol.

De crosswind landing op Teuge liet wat te wensen over, nog wat te veel energie maakte dat de Mooney bij de flare weer ging vliegen. Twee landingen voor de prijs van één... Binnenkort maar eens wat gaan oefenen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten