maandag 25 maart 2019

Full boost...

Vorig jaar rond deze tijd had ik al wat gedoe met de wastegate van de Mooney, hij haalde toen zijn maximale inlaatdruk niet. Die klacht is na uitgebreid diagnosewerk eigenlijk zonder aantoonbare oorzaak verdwenen, maar altijd met een knagend gevoel dat het dus ook wel weer terug zou kunnen komen. Zo geschiedde dus ook de laatste vlucht. Op Borkum kwam de turbo er heel rustig en pas laat in, de inlaatdruk reageerde traag op inputs van de throttle. Reden om toch weer even met maintenance te overleggen, zij hebben op hun beurt weer even met de turbopaus in de VS overlegd en die kwam eigenlijk met een simpele reactie terug: staat alles wel goed afgesteld? Nee dus. De turbo heeft zijn werk altijd wel goed gedaan, maar was - nu blijkt - niet goed afgesteld. De wastegate moet dicht zijn bij het starten van de motor en bij lage toerentallen, tot nu toe was dat echter niet het geval. Ze hebben hem nu correct afgesteld en dat lijkt effect te hebben.
Ik zal woensdagavond even de proef op de som nemen en even een circuitje vliegen. Dan kan ik de kist ook even klaar maken voor komend weekeinde, we vliegen dan weer eens naar Frankrijk voor een bezoek aan mijn schoonouders. Als het weer het toelaat, natuurlijk...

Blijft toch een mooi motorblok, een TCM TSIO-360MB...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten