woensdag 14 februari 2018

WIP (work in progress)

Nou, fraai weer de afgelopen dagen, maar helaas ontpopte de Mooney zich net nu tot een heuse Hangar Queen. Maintenance heeft met zekerheid vastgesteld dat de wastegate of de aansturing daarvan zorgt voor het verlies aan turbodruk. De wastegate en de bijbehorende componenten zijn inmiddels onderweg naar Main Turbo aan de westkust (van de VS...) waar ze met een beetje goede wil komende maandag aan de werkzaamheden gaan beginnen. Hopelijk is e.e.a. te reviseren en zit de frisse wastegate een paar dagen later weer in een pakket richting Teuge. Het monteren van de zaak is dan weer zo gebeurd.

De turbo met wastegate (component met 'S' erop)

Verder heb ik besloten de avionics van de Mooney te upgraden met een Trafic Avoidance System (TAS), ik heb gisteren de offerte getekend. Het is het GTS 800 systeem van Garmin, wat uitslaat op transponders maar ook op ADS-B squiter van andere vliegtuigen en ik ben daar zeer enthousiast over. De kleine luchtvaart is geconfronteerd met een transponder verplichting en alles wat boven de 1.500 voet vliegt nu zo'n beetje met zo'n unit, dit heeft de sector erg veel geld gekost. Waarom dan niet gebruik maken van de voordelen die dit biedt?
Het systeem ziet die transponders en geeft ze grafisch weer op het GNS530 scherm in de cockpit. Voor botsingsgevaar wordt ik actief gewaarschuwd met geluid. Ik denk dat dit een waardevolle investering is in veiligheid van mij en anderen, zeker voor het IFR vliegen in klasse E luchtruim, waar ook VFR verkeer vliegt. Zweefvliegers (ik was er tenslotte zelf een...) vliegen graag vlak onder de wolkenbasis en nu kan ik ze daar ook zien als ik IFR door die wolken kom zakken.
Het systeem is besteld en wordt de volgende 50 uurs inspectie geïnstalleerd. Het is een betrekkelijke eenvoudige installatie, maar er zal zowel onder als boven de kist een kleine antenne worden gemonteerd die de transpondersignalen moeten gaan opvangen.
Ik heb lang nagedacht over een update van de avionics richting 'glass cockpit', dat is dus het vervangen van de analoge klokken door digitale units. Google maar eens op Aspen Avionics. Dat biedt zeker voordelen, maar echt nieuwe functies in de cockpit krijg je daar niet voor terug. Bovendien heeft het IFR vliegen op de Cessna van de SAS me geleerd dat de Mooney bijzonder capabel is met haar huidige instrumentarium, die Cessna doet het met veel minder. Dit was voor mij een belangrijke reden om nog even te wachten met digitaliseren van de klokken en te kiezen voor echt iets nieuws.

Deze meneer van Garmin vertelt wat meer over het bewuste systeem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten