dinsdag 6 februari 2018

Manifold Pressure

Lekker weer, kist in orde en een middag vrij om te lessen. Ik had een IR sessie gepland richting Groningen met Henk, so far so good! De start op baan 08 op Teuge verliep prima en ik klom rustig uit en ging al op m´n koersje 115 richting Duitsland toen me opviel dat de inlaatdruk bij volgas niet de gebruikelijke 36 inch was, maar piekte bij 33 inch. Dit had me al op moeten vallen bij de aanloop voor de start, want dan had die start moeten worden afgebroken. Een duidelijke les. Ik heb nog wat gevarieerd met de diverse powersettings, maar het gaf me niet de gewenste resultaten. De inlaatdruk ijlde een beetje na en bereikte ondanks dat alle handles naar voren stonden nooit de gewenste 36 inch druk. Dus we hebben een turbo probleem of de automatische wastegate doet z´n werk niet.

Mooie diagram van het inductiesysteem met turbo en wastegate

Ik kon beschikken over voldoende vermogen om te kruisen en te klimmen, dus van een noodsituatie was geen enkele sprake, de motor liep soepel. Doorvliegen was echter geen optie, dus heb ik weer rechtsomkeert gemaakt richting de warme hangaar van mijn onderhoudsmensen, waar ik inmiddels al aardig bekend mee ben...

Ik zal morgen eens bellen met ze, om te vragen hoe het ervoor staat.

IAS te Teuge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten