zaterdag 19 augustus 2017

IR Les 14 Münster-Osnabrück

Volgens mij was het eind juni dat ik voor het laatst met Henk vloog en dát was te merken. Vandaag een retourtje Münster gevlogen vanaf Stadtlohn, het was eigenlijk gewoon herfstweer.  Het waaide flink, het was bewolkt en aardig turbulent. Ik wilde eigenlijk twee approaches doen op Münster, vrijdag zag het weer er redelijk uit, en vannochtend eigenlijk ook. Op m'n iPhone dan, maar niet toen ik naar buiten keek. Onderweg naar Teuge kletterde de regen op mijn voorruit en zakte de moed me een beetje in de schoenen, maar de METAR's van de velden in de buurt waren eigenlijk helemaal niet zo gek. Net voor een nieuwe bui kon ik starten op Teuge en eenmaal voorbij de IJssel zag de bewolking er niet zo onvriendelijk meer uit en met een flinke dwarswind landde ik op mijn tweede thuisbasis Stadtlohn om Henk in te laden. Eerst brieften we even onze plannen: een of twee approaches op Münster en wat holdings. We kregen helaas maar één approach toegewezen van Langen Radar, die vrij bevoogdend vertelde dat meer approaches alleen na telefonisch overleg konden worden toegewezen. Heel even had ik heimwee naar Groningen... Münster heeft echter een NDB approach op de baan 25 die in gebruik was en die wilde ik nu zo graag eens oefenen (op Groningen alleen de 05). NDB approaches zijn de lastigste naderingen, vind ik. Je regelt zelf je glijpad en vliegt naar de baan aan de hand van een naald die naar een baken voor de baan wijst. Lijkt simpel, maar het werk allemaal vrij onnauwkeurig en vergt wat van je ruimtelijk inzicht, iets waar ik - tot mijn spijt - niet in grossier.

De NDB, een antiek instrument zoals je ze nog regelmatig aantreft in de kleine luchtvaart.

Eenmaal de lucht in was het gelijk weer even wennen aan het echte werk, in de wolken op 5.000 ft waren we onderweg naar Münster. De controller had het duidelijk druk, maar we werden netjes richting 'down-wind' gestuurd voor de zo vurig gewenste NDB nadering. Onderweg moest ik behoorlijk vechten tegen de turbulentie en ook tegen mijn evenwichtsorganen. Koers en hoogte houden onder deze omstandigheden waren een gevecht en voor het eerst sinds lange tijd voelde ik me zelfs een beetje misselijk worden. Tijd om te kotsen was er niet, want we hadden belangrijker zaken te doen. Koers 280 op dwarswind voor de baan 250 en 'cleared approach', dan is het dus zaak om dat verrekte pijltje op '250' te krijgen én te houden terwijl wind en turbulentie hun best doen de pijl alle andere kanten op te laten gaan. De ILS geeft je laterale en glijpad begeleiding, de NDB niet. Ik kwam dus ook een stukkie rechts van de baan uit de wolken zetten. Ze noemen het niet voor niets een 'non-precision approach' zei Henk al. Geen woord gelogen. Tijdens de nadering kreeg ik de instructies van de toren voor na de low-approach (je vliegt laag over de baan en landt niet). Dit waren andere instructies dan vooraf opgegeven en dan is het wel even werken, ook kreeg ik een plafond van 4.000 voet en alvast een nieuwe transpondercode. Ik had m'n handen vol en Henk zocht de nieuw toegewezen SID er bij. Deze kwam er op neer, dat we direct een bocht naar links moesten maken en weg konden wezen. Zo gezegd zo gedaan. Onderweg wel weer worstelend met de coördinatie, dit leer je niet in een simulator. Toen het stof weer was neergedwarreld zijn we naar het Rekken VOR gevlogen om een holding te oefenen en die ging prima, wel even passen en meten om de inbound leg op 1 minuut te krijgen met die harde wind. Weer terug op Stadtlohn even gebrieft en weer naar Teuge, het weer was inmiddels aanmerkelijk beter. Prachtige cumulus deden me weer even naar een zweefkist verlangen. Klein deukje in m'n zelfvertrouwen vandaag, echt nog even werken aan m'n NDB skills!
 
Performance Based Navigation (PBN)
Eigenlijk is het zonde om bezig te zijn met NDB's tijdens m'n opleiding in de tijd van GPS approaches. De NDB's worden langzaamaan vervangen door GPS en alle NDB naderingen die ik heb gevlogen hebben inmiddels een GPS 'overlay', dus dezelfde nadering is nauwkeuriger te vliegen met de GPS. Om deze GPS naderingen te mogen vliegen heb ik voor augustus 2018 een PBN endorsement nodig op mijn brevet. Hoe opleiding en examen eruit gaan zien daarvoor is nog niet helemaal duidelijk, maar feit is wel dat daar beter tijd aan kan worden besteed dan de NDB. Hoe dan ook, vlieg je de NDB netjes dan is de rest eenvoudig.  

1 opmerking: