dinsdag 6 juni 2017

Theorie is klaar!

Vanochtend eindelijk mijn laatste theorie examen voor m'n CB/IR gedaan: Flight Planning and Monitoring bij het CBR in Arnhem en met direct resultaat: geslaagd! Erg fijn dat het er op zit. De boeken lagen al op m'n bureau sinds begin 2015 en in het voorjaar van 2016 ben ik pas serieus gaan zitten voor de eerste examens. Een jaar onderweg geweest dus. Kon dat sneller? Ja dat kon een heel stuk sneller, maar het blijft hobby. Ik heb soms ook een paar maanden niks gedaan. EASA zegt dat er 80 uur voor staat aan studie, maar ik ben er wel wat meer tijd mee kwijt geweest, denk ik. Prettige hulp is de Aviation Exam app, waar ik al eerder over berichtte.
Ik heb mijn vliegschool (Orbit Groundschool) niet zoveel nodig gehad. De verplichte 8 uur klassikaal heb ik gedaan in Arnhem bij Orbit en that's it. Dus dat is voor € 2.100,00 wel duur betaald m.i.. Daar komt nog € 700,00 aan examengelden bij, € 500,00 voor de RT cursus dus dat is € 3.300,00 voor enkel de theorie en radio. Geld dat m.i. beter besteed is aan praktische opleiding, als het de EASA écht om veiligheid gaat. Al moet gezegd worden dat het nieuwe verlichte CB/EIR regime al een stap in de goede richting is.

 

Het complete resultaat:

Meteorology 93%
Instrumentation 83%
Air Law 89%
IFR Communications 78%
Human Performance 75%
Radio Navigation 80%
Flight Planning 87%

Radio Nav en Meteo vond ik de grootste/zwaarste vakken.

2 opmerkingen:

  1. Van harte gefelicteerd met het behaalde resultaat. Het is inderdaad wel een hele brok theorie om te verwerken, denk ik. Het feit dat je er niet dagelijks mee bezig bent, maakt het alleen maar moeilijker, denk ik. Ik heb een paar vragen: 1) 700 euro aan examengelden is een behoorlijke brok. Komt dat omdat je de examens één per één hebt afgelegd. Hoe zit dat in elkaar ? 2) De RT cursus. Hoe zit dat ? Had je Destijds voor je PPL al geen RT cursus gevolged en examen afgelegd ?. Is dit dan iets anders, specifiek voor IFR ? Kan je daar iets over zeggen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor elk vak betaal je in Nederland € 100,00 aan examengeld, ongeacht of je alles op een dag doet of de examens spreidt over meerdere dagen. In België kan aanmerkelijk voordeliger examen worden, maar de eir examens werden (nog) niet afgenomen.
    Voor IFR vliegen moet je opnieuw examen doen, kijk maar eens op je brevet, daar staat nu RT (vfr only). Wees gerust IFR RT is veeeeel makkelijker dan VFR RT, de 'blokjes' info kunnen wel eens lang zijn, zoals een route clearance. Die moet je wel even opschrijven. Ik heb vijf distance learning praktijksessies gedaan bij atc-comm en dat gaat perfect, ook het examen wordt op afstand afgenomen. Je lpe is trouwens wel gewoon geldig, ook voor IFR RT

    BeantwoordenVerwijderen