dinsdag 20 september 2016

Tweede praktijkles en vrijdag examen Radio Navigation

Alweer m'n 100ste blogpost! Vandaag weer naar Stadtlohn geweest voor een IR detail met Henk. Anderhalf uur met de foggles op m'n neus. De beloofde holdings hebben we geoefend, nog wat steile bochten, dalende bochten en klimmende bochten en nog een procedure turn gedaan en het ging eigenlijk heel goed, zeker voor de drie uur die ik nu IR instructie heb gehad. Dat was overigens niet mijn mening, maar de mening van de instructeur. Ik ben wel blij met de keuze voor Henk en zijn Air Stadtlohn. Alles gaat gewoon in het Nederlands, gemoedelijk en vriendelijk, maar serieus waar nodig. De volgende sessie wordt wederom een leuke! We gaan eerst weer holdings oefenen en daarna een ILS approach vliegen op Münster-Osnabrück, ik kijk er erg naar uit.


De luchthaven van Münster, even mag ik een 'grote jongen' spelen

Ondertussen ben ik ook druk in de weer met de bekende Aviation Exam app en oefen examens en lees waar nodig de theorie nog eens na voor Radio Nav, daar mag ik vrijdag aanstaande voor naar Utrecht om examen te doen. Kost een hoop tijd en geld dus ik wil zeker slagen en op dit moment heb ik daar ook wel vertrouwen in. Die app is het enige dat je nodig hebt om je theorie te halen. In tegenstelling tot de leergang van Orbit, is Aviation Exam op maat gemaakt voor de CB-IR/EIR leerdoelen, je krijgt uitstekende oefenexamens en je ziet in een oogopslag welke gebieden zwak zijn en nog extra studie behoeven. Je doet dit voor een fractie van de prijs van Orbit. Mind you: een abo op die aviation app kost € 12,00 per vak per maand (zeven vakken en een maand per vak is zat om je examen voor te bereiden) en aan Orbit heb ik zo even € 1.900,00 betaald. Ik hoop dat EASA ooit zo ver komt dat je de studie gewoon in eigen beheer mag doen, dit zou zomaar € 1.750,00 van je opleiding afschaven, zonder dat je inlevert op kwaliteit. Geld dat je uitstékend kan gebruiken voor de praktijk, want het is gewoon heel erg duur. De studiedagen bij Orbit zijn welliswaar nuttig, maar je doet feitelijk een examen met toelichting van de instructeur, dat doe je met Aviation Exam ook.

2 opmerkingen:

  1. Kan je de eir of cbir studie in eigen beheer doen ? Hie zou je het aanpakken moest je opnieuw hiermee beginnen ? Opnieuw Orbit of.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, in de praktijk doe je je de studie volledig in eigen beheer bij Orbit en dat is prima. Ik heb de minimale acht uur instructie gehad en ik overleg met hen wanneer ik de vakken ga doen die ik wil, zij melden me dan aan. Zou ik nog eens voor Orbit kiezen? Ik denk het wel. Ik vind de syllabus die ze verstrekken onder de maat, op de extra begeleiding heb ik geen beroep op gedaan, dus kan niets over zeggen. De andere aanbieders zitten verder weg en kosten ongeveer even veel. Ik vind Orbit een vriendelijke club met prima docenten. Je bent als EIR/CB-IR kandidaat wel een soort bijvangst voor ze, de hele organisatie is gericht op de echte commerciële aspirant-vliegers. De syllabi en terugkom dagen zijn gericht op hen, dus je moet zelf er uit filteren wat jij moet kennen, daar ligt nog wel wat ruimte voor verbetering. Feitelijk betaal je bijna € 2.000,00 voor acht uur klassikaal les en een goedgekeurde syllabus. Het is dus wel (erg) duur betaald, als je het mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen