zondag 4 september 2016

Retour Autun (LFQF)

Wow, wat een leuk weekeinde is het geworden! Het weer zat eigenlijk enorm mee op vrijdag en zaterdag, prachtige VFR condities. Meteorologen noemen dat 'geen significant weer'. Clear blue skies dus! Dat is erg ontspannen vliegen. Ik ben samen met mijn oudste dochter Marie-Sophie (3), schoonzus Anne en nichtje Lise (8) naar Autun (LFQF) in de Bourgogne gevlogen, in de buurt hebben mijn schoonouders een prachtig huisje. We vertrokken vrijdag laat in de middag, omdat Lise natuurlijk eerst nog naar school moest. Mijn vliegplan stond om vier uur, dat betekent vertrekken tussen vier uur en half vijf. De weg naar Teuge toe voerde over Arnhem en die stad beleefde zo'n enorm verkeersinfarct dat het zelfs het nieuws heeft gehaald. Nu hadden we op zich tijd zat, maar lekker ontspannen is het nu ook weer niet. Gelukkig wist ik een alternatieve route, dankzij het motorrijden in de omgeving dus een u-turn en wat kruip-door-sluip-door rijden verder konden we toch met een beperkte vertraging Teuge bereiken. Ik had de kist al zoveel mogelijk klaar staan, getankt, stoeltjes voor de kids en headsets klaar, dus we konden na de pre-flight direct weg.

Foto genomen voor ons vertrek, ik ben de kids aan het ingespen.

Uit de hoge stratus viel zelfs een beetje regen toen we stonden proef te draaien op het platform. Eenmaal weg vlogen we richting een gebied van hoge druk en werden de weerscondities alleen maar beter. Op flightlevel 85 vlogen we via Emmerich Duitsland in en vlak langs de grens met Nederland ging het langs Venlo, Roermond, Aaken, Trier en het Saarland tussen Metz en Nancy door in de richting van Dijon, toen de Morvan zich aan de horizon begon af te tekenen was het tijd om weer rustig te dalen, Anne en Lise kregen toen nog wel even last van hun oren, rustig zakken dus.


De route op de Skydemon App


Opa stond ons al op te wachten en de meiden waren helemaal uitgelaten. Autun, of Bellevue zoals het vliegveldje heet, is trouwens prachtig. Het vliegveld is helemaal ongecontroleerd, dat betekent dat er ook daadwerkelijk geen controle is, het kan zelfs goed dat er helemaal niemand is. Je geeft op de standaard frequentie 123.50 aan wat je bedoeling is, zodat ander verkeer daar notie van kan nemen en je vliegt verder aan zoals je wil. Er was een ULM vliegtuigje bezig te taxiën naar de baan. Op de radio gaf hij aan welke landingsrichting ik het beste kon gebruiken vanwege de heersende wind en dat hij even op me zou wachten. Belangrijk om die radio dus wel te gebruiken! De landingsrichting was 180, pal Zuid dus. In die richting is het ook duidelijk waarom het veldje Bellevue heet. Het uitzicht op het oude stadje Autun met zijn prachtige cathedraal is indrukwekkend, zeker in het avondlicht. De vliegtijd was 2.30 uur.


Selfie op FL085

Bij aankomst bij het huisje had oma al heerlijk gekookt en kon de pret beginnen. Na een prima nacht werd er uitgebreid gepraat, gezwommen, geknutseld, gezwommen, gespeeld, gezwommen en ga zo maar door. Om half twee had ik gelukkig iemand aan de lijn die me bevestigde dat ik kon tanken rond een uurtje of vijf, dus dat ontspande me totaal. Anders hadden we nog ergens een kleine tussenstop moeten maken en dat wilde ik eigenlijk vermijden. Om vijf uur vlogen we onder een prachtige blauwe hemel op FL095 in 2.20 uur weer terug naar Teuge, waar de andere opa en oma benieuwd naar de verhalen alweer stonden te wachten. Perfecte reis! Het is altijd kicken om het vliegtuig te gebruiken waar het ook voor gemaakt is: snel reizen.
 

FL095 boven het Saarland. Met dit soort weer kun je VFR gewoon perfect uit de voeten





Geen opmerkingen:

Een reactie posten