Het epicentrum van Nordhorn (EDWN) mét Biergarten
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
zondag 31 januari 2016
Retour Nordhorn-Lingen EDWN
Mooie vlucht voor een naderend warmtefront uit naar Nordhorn. Het was mijn eerste bezoek, terwijl het slechts een half uurtje van Teuge vandaan ligt. Avgas kost bovendien 'maar' € 1,99! Tanken zat er helaas niet in, want dan moest er getaxied worden door een zompig weiland. Ik kon de Mooney gelukkig op de laatste meters beton laten staan. Mooi kort vluchtje en gezien het naderende warmtefront zat er ook niet zoveel meer in.
donderdag 28 januari 2016
Praktijkopleiding RT
Gisteren heb ik de eerste van vier praktijksessies gevolgd voor mijn RT bevoegdheid, gewoon thuis aan de keukentafel. Dit werkt prima. Via de laptop kun je inloggen en krijg je op het scherm een radio en transponder, een ander programma zorgt ervoor dat je de docent en ook de andere klasgenoten (zes in totaal) kan volgen. Aan de hand van de syllabus hebben we opstarten, taxiën en vertrek geoefend en dat liep wel aardig. Een vriend van me vond IR RT zoveel simpeler en vatte het alsvolgt samen: 'alle klaringen teruglezen. Informatie bevestigen met 'roger', behalve de runway en QNH, die moet je teruglezen'. Easy does it...
dinsdag 19 januari 2016
IFR RT
Zonder geld geen Enroute Instrument Rating, dus Het Grote Gelduitgeven gaat weer door. Ditmaal voor mijn radiotelefonie bevoegdheid (RT in het kort). Voor het IFR vliegen is een IR RT licence noodzakelijk, die moet je hebben voor je het brevet kan aanvragen. De theorie ervan doe je bij het CBR en maakt deel uit van het pakket van Orbit, maar er zal ook een praktijk examen gedaan moeten worden.
Ik heb de goede mensen van ATC-COMM bereid gevonden mij voor een kleine gage de fijne kneepjes bij te brengen. Alles kan on-line en daar ben ik wel erg blij mee. Zelfs het examen kan via VOIP met de computer thuis aan de keukentafel! Mooi zijn dat soort dingen. De cursus bestaat uit vier sessies van twee en een half uur en tot slot een examen van half uur. Je borduurt voort op de kennis die al is opgedaan bij de VFR RT cursus. Ik ben benieuwd en ik heb ook wel zin om een beetje praktisch aan de slag te gaan. Ik doe nu elke avond een paar blokjes theorie, dat vordert aardig, maar in de praktijk moet het toch allemaal gaan gebeuren.
Ik heb de goede mensen van ATC-COMM bereid gevonden mij voor een kleine gage de fijne kneepjes bij te brengen. Alles kan on-line en daar ben ik wel erg blij mee. Zelfs het examen kan via VOIP met de computer thuis aan de keukentafel! Mooi zijn dat soort dingen. De cursus bestaat uit vier sessies van twee en een half uur en tot slot een examen van half uur. Je borduurt voort op de kennis die al is opgedaan bij de VFR RT cursus. Ik ben benieuwd en ik heb ook wel zin om een beetje praktisch aan de slag te gaan. Ik doe nu elke avond een paar blokjes theorie, dat vordert aardig, maar in de praktijk moet het toch allemaal gaan gebeuren.
donderdag 14 januari 2016
Theorie, we zijn op dreef...!
Inmiddels heb ik de studie voor Meteo afgerond en ben nu bezig voor Communications. Beide vakken zijn redelijk identiek aan de PPL theorie die ik eerder volgde, maar de herhaling doet wel goed, alle vakken en ook de examens zijn nu echter in het Engels. Dat is wel even aanpassen aan allerhande Engelse begrippen. Toestandskromme wordt dus Environmental Lapse Rate of (ELR), om maar wat te noemen. Voor meteo staat 15 uur studie en die zit er ook wel in denk ik.
Van meteo kan ik een aantal passages overslaan, zoals de theorie achter de straalstroom en exotische fenomenen als tornado's. Wel begreep ik uit de lessen dat een tornado schuldig kan zijn geweest aan de crash van een Fokker F28 in 1981 bij Moerdijk, al staat op Wikipedia dat een ander levensgevaarlijk fenomeen aan de wieg van dit ongeluk stond (een microburst).
Ten aanzien van de door Orbit aangeboden theorie leergang moet ik zeggen dat daar nog wel wat ruimte voor verbetering is. De EIR theorie is natuurlijk redelijk nieuw en Orbit geeft de CPL theorie van Bristol Groundschool uit (een app op de iPad, super handig!). Je moet zelf met een .pdf van Orbit dan filteren op relevantie, maar de tussentijdse toetsen in de theorie-app gaan wel over de héle stof en niet over het EIR gedeelte. Ik neem aan dat in de toekomst hier nog wel verbetering in komt, maar daar ga ik niet op wachten. Orbit had wellicht de prijs wat kunnen aanpassen van de cursus tot het zover is.
Zou toch mooi zijn op in april wat vakken 'af te tikken'. Dat is een voorwaarde die ik mezelf heb gesteld om aan de praktijk te beginnen.
Van meteo kan ik een aantal passages overslaan, zoals de theorie achter de straalstroom en exotische fenomenen als tornado's. Wel begreep ik uit de lessen dat een tornado schuldig kan zijn geweest aan de crash van een Fokker F28 in 1981 bij Moerdijk, al staat op Wikipedia dat een ander levensgevaarlijk fenomeen aan de wieg van dit ongeluk stond (een microburst).
F28 van NLM Cityhopper
Ten aanzien van de door Orbit aangeboden theorie leergang moet ik zeggen dat daar nog wel wat ruimte voor verbetering is. De EIR theorie is natuurlijk redelijk nieuw en Orbit geeft de CPL theorie van Bristol Groundschool uit (een app op de iPad, super handig!). Je moet zelf met een .pdf van Orbit dan filteren op relevantie, maar de tussentijdse toetsen in de theorie-app gaan wel over de héle stof en niet over het EIR gedeelte. Ik neem aan dat in de toekomst hier nog wel verbetering in komt, maar daar ga ik niet op wachten. Orbit had wellicht de prijs wat kunnen aanpassen van de cursus tot het zover is.
Zou toch mooi zijn op in april wat vakken 'af te tikken'. Dat is een voorwaarde die ik mezelf heb gesteld om aan de praktijk te beginnen.
woensdag 6 januari 2016
Theorie EIR
De beste wensen voor 2016 en dat je net zoveel veilige landingen als starts mag maken! Zo af en toe deed ik eens een hoofdstukje theorie voor mijn begeerde Enroute Instrument Rating (EIR), maar na enige tijd bekroop mij het gevoel dat het hier niet de gereduceerde theorie betrof waar ik zo enthousiast over had gelezen. De vliegschool kon dat inderdaad bevestigen, ze hadden met per abuis de volledige ATPL theorie gestuurd. De fout is inmiddels hersteld, en ik heb er een studieplanning bij gekregen van negen weken (!). Even tanden op elkaar en er in duiken, zou ik zeggen. In april 2016 examen...? Ik ga mijn best doen!
De vliegschool van mijn keuze, heeft een van zijn Cessna 172's laten upgraden naar de noodzakelijke IFR standaard, maar de door hun opgestelde EIR syllabus is (nog) niet goedgekeurd door de autoriteiten. Ze zijn daar nog mee doende, al heeft het allemaal niet zo'n haast geloof ik.
De vliegschool van mijn keuze, heeft een van zijn Cessna 172's laten upgraden naar de noodzakelijke IFR standaard, maar de door hun opgestelde EIR syllabus is (nog) niet goedgekeurd door de autoriteiten. Ze zijn daar nog mee doende, al heeft het allemaal niet zo'n haast geloof ik.
Nieuwe film van GolfCharlie232, prachtig!
Wordt er trouwens niet meer gevlogen? Jawel, in het zachte december weer heb ik nog een aantal vluchtjes gemaakt, maar vooral om de currency er in te houden en geen epische reizen, helaas.