dinsdag 28 februari 2012

Examen in zicht

Ik heb aardig wat gevlogen de laatste weken. Tijdens de carnaval vloog ik een retour naar Rotterdam met mijn vader en de Mooney. Alles gaat zoveel sneller met de Mooney dan met de Piper en binnen een half uurtje hingen we voor de baan 24 van Rotterdam Airport. Gelukkig konden we parkeren bij de vliegclub - m'n pa is daar lid - anders betaal je de hoofdprijs aan handling kosten. De route had ik mooi op de iPad staan, maar die weigerde dienst (geen GPS signaal). Dat leverde in het begin toch wel de nodige irritatie op, maar maakt wel de noodzaak duidelijk voor een plan B. Jammer dat ik die uren nog niet mag schrijven in mijn logboek, ik heb immers nog geen brevet.

Vorige week heb ik nog even gevlogen met Frank om de uitwijk oefeningen in de praktijk te brengen. Dat is een vast onderdeel van het examen en dat is niet voor niks. Mocht een vlucht, bijvoorbeeld door slecht weer, niet lopen als gepland, dan moet je de vaardigheid bezitten om een ander vliegveld te vinden en aan te vliegen.




Gisteren heb ik nog even solo gevlogen om de benodigde 10 uur solo tijd te vol te maken. Met Frank heb ik ook gevlogen, het weer was matig, maar een klein rondje via Teuge, naar Zwolle langs de A50 en via de IJssel naar Zutphen en vervolgens langs het spoor van Zutphen weer naar Apeldoorn/Teuge. Klassiek IFR vliegen (I Follow Roads). Daarmee voldoe ik nu aan alle eisen voor het brevet. Op één hele belangrijke eis na dan: het succesvol afleggen van mijn praktijk examen...

Daar wordt aan gewerkt!

zaterdag 18 februari 2012

LPE gehaald!

Het is alweer even geleden dat ik mijn laatste posting plaatste, maar ik heb niet stil gezeten. Een paar hoogte punten van de afgelopen maanden: solo een retourvlucht naar Eelde gevlogen; met Frank (mijn instructeur) heen en weer naar Niederrhein gevlogen en af en toe 's avonds nog even een vluchtje gepikt om tegen zonsondergang nog even boven de wolken kijken. Magisch!

Afgelopen week kreeg ik van de goede mensen van ATC-Comm.nl bericht dat ik het noodzakelijke examen Engels gehaald heb. Deze zogeheten LPE test (language proficiency endorsment of "lult prima engels") is noodzakelijk voor de aantekening Radio Telefonie (RT) op mijn brevet. Je kan vier uitslagen krijgen: gezakt; level 4; level 5; en level 6. Haal je level 4 of 5 dan moet je na drie, respectievelijk zes jaar opnieuw examen doen. Als je level 6 haalt, dan hoef je nooit meer opnieuw examen te doen. Gelukkig scoorde ik level 6! Zo'n examen kost ook nog eens € 200,00, dus ook dat is een reden om het de eerste keer meteen goed te doen.

Twee weken geleden heb ik over een besneeuwd Nederland proefexamen gedaan met Martin van de ACVT, helaas was dit nog niet helemaal zoals hij het wilde zien. Afgelopen donderdag heb ik samen met Martin nog wat zaken zitten bijspijkeren in het theorielokaal en in de cockpit. Vijf landingen, waarvan twee met flaps, een zonder flaps en twee glide-ins (zonder motorvermogen) verder, hoef ik alleen nog een korte navigatie vlucht (met uitwijk naar een ander veld) te maken en dan mag ik examen doen!

Fingers crossed...