dinsdag 28 februari 2012

Examen in zicht

Ik heb aardig wat gevlogen de laatste weken. Tijdens de carnaval vloog ik een retour naar Rotterdam met mijn vader en de Mooney. Alles gaat zoveel sneller met de Mooney dan met de Piper en binnen een half uurtje hingen we voor de baan 24 van Rotterdam Airport. Gelukkig konden we parkeren bij de vliegclub - m'n pa is daar lid - anders betaal je de hoofdprijs aan handling kosten. De route had ik mooi op de iPad staan, maar die weigerde dienst (geen GPS signaal). Dat leverde in het begin toch wel de nodige irritatie op, maar maakt wel de noodzaak duidelijk voor een plan B. Jammer dat ik die uren nog niet mag schrijven in mijn logboek, ik heb immers nog geen brevet.

Vorige week heb ik nog even gevlogen met Frank om de uitwijk oefeningen in de praktijk te brengen. Dat is een vast onderdeel van het examen en dat is niet voor niks. Mocht een vlucht, bijvoorbeeld door slecht weer, niet lopen als gepland, dan moet je de vaardigheid bezitten om een ander vliegveld te vinden en aan te vliegen.




Gisteren heb ik nog even solo gevlogen om de benodigde 10 uur solo tijd te vol te maken. Met Frank heb ik ook gevlogen, het weer was matig, maar een klein rondje via Teuge, naar Zwolle langs de A50 en via de IJssel naar Zutphen en vervolgens langs het spoor van Zutphen weer naar Apeldoorn/Teuge. Klassiek IFR vliegen (I Follow Roads). Daarmee voldoe ik nu aan alle eisen voor het brevet. Op één hele belangrijke eis na dan: het succesvol afleggen van mijn praktijk examen...

Daar wordt aan gewerkt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten