vrijdag 31 januari 2025

Nachtvliegen

Drie weken geleden had ik met Thomas gepland om vandaag te gaan nachtvliegen in de wetenschap dat de kans dat er wat gevlogen kon worden vrij klein was. Maar we vielen met onze neus in de nachtelijke boter. Het weer was Spitze! Het plan was aanvankelijk om gewoon naar Bremen te vliegen. Tegen einde UDP vanaf Teuge weg en dan met de invallende duisternis een full stop op Bremen maken en daar een biertje te drinken. Of twee. Al vrij snel werd dit plan uitgebreid met een extra stop om ons beiden in staat te stellen om een nachtlanding te maken, even later kwam er een stop bij. Vorige week al leken de weergoden ons goedgezind, maar gisteren viel het doek voor Bremen vanwege de kans op aanvriezende mist. Dus besloten we vanaf Teuge te vliegen naar Niederrhein, voor een touch & go, om vervolgens een full-stop te doen op Münster-Osnabrück voor een pilotenwissel en vervolgens via Dortmund door te vliegen en te  eindigen in Keulen. Het is een prachtige avond geworden. We vlogen met de DA40NG ik deed de eerste twee benen en Thomas de laatste twee.

Dit is mooi vliegen

Na ons vertrek vanaf Teuge werd het snel donker en onder een prachtige sunset en een opkomende nieuwe maan vlogen we op 5.000 ft naar Niederrhein, altijd prettig en zelden gecompliceerd. Nu ook niet. We schoten de ILS en na een mooi afgevangen landing kon het door naar Münster. Inmiddels was het volledig duister en na een korte vlucht kwam de baan van Münster in beeld. Op de automaat tot minimums en voor het allerlaatste stukkie op de hand. Mooie landing en ik was er blij mee. Voor mij was de missie nu al geslaagd! Op Münster stond een hele dunne laag mist, vlak tegen de grond. Een spookachtig verschijnsel met wat rijp op de vleugel tot gevolg. Die hebben we er afgepoetst voor ons vertrek richting Dortmund. De rijp sublimeerde snel in de droge winterlucht. De vlucht van naar Dortmund duurde maar een half uurtje, dus dan ben je best druk met z'n tweeën. Ik deed de radio's en Thomas vloog vanaf de linker stoel. We genoten van de kraakheldere condities en de sterrenhemel. Een zeer bijzonder schouwspel vanuit de eigen cockpit.

Happy flyers op het platform van Münster

Na de stop op Dortmund was het tijd voor de hoofdprijs: Keulen-Bonn. Direct na het vertrek vanaf Dortmund vroeg Langen ons welke baan we wensten op onze bestemming en we opteerden voor 13L, de langste baan. De luchtverkeersleiding was druk, maar deskundig en behulpzaam. We laveerden tussen duidelijk zichtbaar commercieel verkeer en binnen een half uur hingen we al op de RNP approach voor 13L, halverwege het glijpad werden we overgezet naar de toren die ons vroeg of we de approach wilde afbreken voor een visual nadering voor baan 13R, een kortere baan, maar nog steeds ruim lang genoeg. Dit zou ons behoorlijk schelen in de taxitijd, dus we maakten gebruik van zijn aanbod. Thomas zette de hagelnieuwe DA40 netjes neer in Keulen en we konden de kist in 'The Middle of Nowhere' parkeren en wachten op ons busje naar de terminal. Het was koud, maar we zijn maar blijven wachten, om niet te verdwalen op het enorme luchthaven terrein, met alle gevolgen van dien.

Final 13L Keulen

We sloten de avond af met een biertje in het gezellige Keulen dat al een aardig eind in Carnavalsstemming verkeerde. De Kölsch smaakte er niet minder om. Top om zo'n nachtvliegsessie te combineren met een citytrip! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert!