Een van de leukste video's... toen de automatische piloot nog van de partij was.
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. In 2022 heb ik ook de 'night-rating' gehaald, zodat er 24/7 kan worden gevlogen.
zaterdag 23 augustus 2025
Veel zonuren, weinig vlieguren.
De laatste jaren is de zomer altijd wel een vlieg luwe tijd gebleken en dat is nu niet anders. Vakantie en drukte op het werk, het gaat allemaal ten koste van de hobby. Hopelijk vlieg ik nog een leuke trip of twee dit jaar en dan ben ik eigenlijk dik tevreden. Ik heb de afgelopen weken nog wel wat gevlogen met de PH-VTB van de vliegclub, wat engine failures geoefend en ook nog een IFR vluchtje naar Niederrhein voor de IFR currency. Zo leuk werk, ik kan dat de hele dag wel doen. Ik bemerkte wel dat de KAP140 van de VTB inmiddels wel heel storingsgevoelig is geworden. Voor een prettige vluchtuitvoering is het een last geworden in plaats van een hulp. Onderweg hield de kist een aantal keer geen koers en net als bij mijn profcheck, draaide de VTB in plaats van naar rechts de localiser op, naar links. Nu moet je natuurlijk altijd de kist op de hand kunnen vliegen, maar dit is in mijn ogen zeer ongewenst, we vlogen bovendien IMC. De vliegclub heeft wel aardig geïnvesteerd om de KAP140 weer up and running te krijgen, maar het is er eigenlijk alleen maar beroerder van geworden en dat betekent wel wat voor IFR operaties en het type vliegen dat ik het leukste vind om te doen. Zonder betrouwbare autopilot wil ik de VTB niet meer boeken voor langere trips en dat vind ik heel erg jammer, omdat de VTB met z'n fijne turbodiesel en G1000 gewoon een erg fijn kistje is, maar single pilot IFR vliegen vraagt bij vlagen echt veel, zeker als dat ook nog eens in IMC moet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wat leuk dat je reageert!