zondag 18 augustus 2024

Stralsund (EDBH) naar Teuge (EHTE)

Vandaag stond de terugvlucht op het programma, we hebben het rustig aan gedaan en na het ontbijt nog even door de oude haven van Stralsund gelopen.

Nog even de laatste blik op het weer en op naar de kist!

Ons masterplan om het binnenland van Europa te vermijden en ervoor te zorgen dat we langs de kust weer terug naar Nederland konden vliegen leek zijn vruchten te gaan afwerpen, ookal was er wel sprake van weer op de route bleef ontweer ons bespaard. Neemt niet weg dat dit seizoen toch wel wat leuke vluchten zijn gedaan in of door frontaal weer. Vooropgesteld dat ontweer en ijs absolute no-go's blijven heb ik toch wat meer ervaring opgedaan met IMC vliegen. Ook vandaag was er wel weer wat weer om rekening mee te houden, maar vooral ook weer die tegenwind.

Nog een laatste blik op de mooie Oostzee kust, vlak na de start

Wederom met autorouter een mooi Z vliegplan gemaakt, ik vind die toch vaak met betere oplossingen komen dan ForeFlight en via homebriefing.nl de boel gefiled. In Duitsland hoef je niet van de AFISO een soort klaring te krijgen, je vertrekt gewoon VFR en vraag aan de betreffende ATC unit in de lucht je klaring. Zo ging dat hier ook, ook wel zuiver, eigenlijk. Je wordt meteen geklaard voor een bepaalde route (meestal de gefilede route) tot een clearance limit. Van Dutch Mil krijgt je dat niet. Vanwege de wind zijn we op 6.000 voet blijven vliegen, tot Bremen ons meldde dat we om Hamburg zouden worden gevectord. Ik vroeg of het zou helpen als we toch wat zouden klimmen en dat werd bevestigd met "PH-MKP climb FL100 and stand-by for a direct".

Stoelen in de chill-stand, automatische piloot aan...

We hadden op de meteo kaartjes gezien dat het niet heel veel harder zou waaien op hoogte en dat klopte redelijk goed, voor de grondsnelheid maakte het niet uit, de hogere TAS werd opgesnoept door de hardere wind. We vlogen nu door lagen bewolking heen en de temperatuur naderde het vriespunt. Wel opletten dus, maar van enige ijsvorming was geen sprake en mocht dat toch het geval zijn, konden we altijd weer omlaag de warmere lucht in. Eenmaal uit de frontale zone begon de zon weer te schijnen en lag het voor de hand om de sympathieke verkeersleider om een 'direct' te vragen die ze na een kort moment van coördinatie ook kon geven. Toen was het nog een uurtje in een rechte lijn naar Teuge dat al in de zon op ons lag te wachten. Na de landing hebben we de kist conform de afspraak weer afgetankt, schoongemaakt en weg gezet. Wat een hoop herinneringen sla je dan toch weer op, ookal ben je maar twee nachtjes weg. Dit is het leuke aan vliegen!

De laatste loodjes naar Teuge...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten