Het leek ons leuk eens helemaal naar het operationeel plafond van de DA40NG te gaan op FL160, om te kijken hoe de turbodiesel het daar verging. Maar eerst moesten we weg van Teuge, waar de vliegcondities niet optimaal waren, bovendien kregen we nog een slottijd voor ons vertrek. We wisten dat eenmaal boven Duitsland het weer aanzienlijk zou verbeteren. De METAR van Lelystad en Deelen gaven voldoende VFR condities aan, maar de bewolking leek wel erg laag en het was gaan regenen. Na overleg zijn we toch gegaan en bleek de basis een stuk hoger te zitten dan was ingeschat, zodat we in geval van nood ook gewoon hadden kunnen landen op Teuge. Een goede beslissing.
Mooie snelheden en mooi uitzicht, genieten hoor!
Na vertrek bleek de Golze ADL een waardevol lid van de bemanning want we konden vrij nauwkeurig zien hoe het weer op de route was en in overleg met Langen Radar konden we mooi door het kortste stuk heen vliegen. Eenmaal vrij van het frontale weer konden we gaan klimmen naar FL160 en dat deed de DA40 niet onverdienstelijk. Op hoogte zagen we snelheden van 150 knopen TAS met 30 knopen rugwind ging het vervolgens hard naar Polen. In slechts drie uur werd de afstand overbrugd en zette Thomas de kist op het warme Poolse asfalt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten