Wow, van een particuliere eigenaar op Teuge mag ik zijn prachtige, gloednieuwe
DA40NG huren. Op papier al een mooie kist, maar als je er eenmaal in zit en je ziet hoe alles op elkaar is afgestemd en samenkomt tijdens het vliegen, dan is het allemaal nog indrukwekkender. Het is een buitengewoon capabel IFR reistoestel. De zeer zuinige
Austro turbodiesel motor met
FADEC; de
Garmin G1000 Nxi én geïntegreerde
digitale automatische piloot van Garmin maken het vliegen in een IFR omgeving zo eenvoudig en overzichtelijk. Eerder vloog ik al eens DA40 en over het vliegen maakte ik me niet zo'n zorgen, maar vooral alle systemen aan boord intimideerde op voorhand wel een beetje. Nu ik ermee heb gewerkt is alles zo intuïtief gebleken, dat dat nu wel goed zit. Het zijn kleine details die het toestel zo bijzonder maken: digitale checklists, maar ook de iPad die je met bluetooth kan koppelen aan de G1000 (
ForeFlight &
Flightstream) om bijvoorbeeld je vliegplan te uploaden en ook ADS-B informatie zoals ander vliegverkeer uit te wisselen. Een belangrijk voordeel ten opzichte van de ook zeer capabele
PH-VTB is haar payload. Met de DA40NG kun je met vier man op pad, zonder met het maximum startgewicht in de knel te komen, dat lukt met de 172 niet. Daarnaast is de DA40NG iets sneller en dat is ook mooi meegenomen al moet ik zeggen dat het in de praktijk niet veel uitmaakt.
Wat een cockpitje he? Achterin zit ik met m'n 1.98 goed, voorin houdt het niet over.
Ik kijk er enorm naar uit om de mogelijkheden van dit toestel te verkennen tijdens mooie trips! Natuurlijk blijf ook met de VTB vliegen, voor veel trips blijft de trouwe C172 meer dan voldoen. Je zal de DA40NG nog wel eens voorbij zien komen op
mijn YouTube kanaal.
Aankomst op Münster-Osnabrück (EDDG)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten