donderdag 11 januari 2024

Sunrise!

Gisteren was prachtig, maar vanochtend was wel een van de meest fotogenieke vluchten ooit. Misschien op mijn ochtendvlucht rond Mont Ventoux na. In de vrieskou van de AirBnB naar Weeze met de e-step. Verrot geslapen trouwens, volgende keer maar weer een hotel boeken. De goede mensen van Solid Handling brachten me naar de VTB zonder al te veel gedoe. Drie landingen en een nachtje parkeren kostte me net geen € 50,00, trouwens. Niet gek! De VTB had buiten geslapen en zat onder de rijp. Krabben, euh de-icen dus...

Episch, magisch en adembenemend

Met kouwe tengels de pre-flight gedaan en de start-up gevraagd met de handset om de accu zoveel mogelijk te sparen, want de kist was door en door koud. Klaring naar Teuge en start-up approved! De diesel startte zonder problemen en daarna heb ik rustig aan gedaan om alle vloeistoffen de tijd te geven om op te warmen. Het begon inmiddels langzaamaan wat lichter te worden en ook de voorruit ontdooide. Taxiën was eenvoudig en proefdraaien mocht waar ik maar wilde. Na de runup en het opwarmen kon het richting baan 27 voor de take-off. Er werd een klein stukje van de departure gevlogen en al snel kreeg ik vectors, werd overgezet naar Dutchmil en die klaarde me 'direct Teuge', zodat ik kon genieten van het prachtige uitzicht. Gewoon om stil van te worden, zo mooi. Op Teuge aangekomen waren de condities top, maar eenmaal terug op kantoor in Arnhem pleurde het weer helemaal in. Dit pakken ze me niet meer af! Genoten van het vliegen en het prachtige uitzicht, volgend jaar is dit leuker om te doen met een groepje gelijk gestemden en dan naar Bremen ofzo, voor een klein biertje in de stad.
Af en toe is het goed je comfort zone een beetje op te rekken, afgezien van onweer en ijs voel ik me nu redelijk confident onder de meeste omstandigheden, of dat nou een flinke crosswind is of in het donker.

Dit jaar mik ik op ten minste twee leuke weekendtrips, o.a. Kopenhagen (DK), Oxford (VK) en/of Karlovy Vary (CZ) zijn leuke opties. Een bezoek aan de schoonfamilie in Frankrijk zou ook leuk zijn, daar ben ik vorig jaar helaas niet aan toegekomen.

Nachtflug Niederrhein (IFR)

De eerste van 2024 is meteen een memorabele! Vanaf Teuge vlak voor sunset de nacht tegemoet naar Münster en Niederrhein. Dit was de hoge druk waar ik op wachtte. Noord-Oosten wind, vrieskou, maar het ook helder weer! Eerst een low approach op Münster, om de zon nog even de tijd te geven haar spullen te pakken en daarna richting Niederrhein/Weeze want ik wilde graag 100% duisternis. Vertrekken van Teuge betekende ook dat ik committed was aan de vlucht, want snel zou het buiten UDP zijn en dan sluit Teuge, spijtig genoeg. Daarom lig ik dit nu in een AirBnB te tikken in plaats van te ronken in m’n eigen nest. Je moet er wat voor over hebben. In Duitsland was er nog best wat kleine luchtvaart onderweg, als ik de radio calls mocht geloven. En waarom ook niet? Voor de eenvoud heb ik IFR gefiled, maar het had ook prima VFR gekund. Spannend, maar wel genieten hoor. Af toe ook nog even geTWOPPt, natuurlijk! Toch bijzonder om de sterren te zien vanuit je eigen cockpit.

Een laatste blik over de schouder, wat een sunset

Voor de komende 90 dagen ben ik current voor nachtvliegen, voor het eerst sinds het halen van mijn rating. Ga ik veel nachtvliegen? Nein man, bij een motorstoring is er niet echt een 'plan B'. Toch ga ik het wel een beetje bijhouden, het is ontzettend leuk om te doen. Alsof je in een andere wereld vliegt.

Niet alledaags dit, tamelijk spectaculair

Voor de eerste landing was ik even benieuwd of ik de flare wel tijdig zou inzetten, maar dit ging eigenlijk heel natuurlijk. Na de touch & go zie je met de hoge neusstand werkelijk niks dan zwart voor je neus en moest ik echt even vertrouwen op de G1000.

Dit is toch gewoon gaaf: Short Final RWY27

Vanochtend rond zonsopkomst weer terug naar Teuge!

woensdag 3 januari 2024

TWOPP

Nuttig om af en toe met een ander te vliegen, zo vloog ik zondag met Frank en die geeft ook les bij een vliegschool op Teuge, daar leiden ze ook op tot 'bush pilot' en hebben ze een andere kijk op kleine luchtvaart. Oók nuttig voor de recreatieve vlieger die niet persé in de binnenlanden van Borneo moet zijn, maar wel graag serieus bezig is met zijn/haar hobby. 

Frank kwam met TWOPP: Terrain, Weather, Operations, People, Plan. Een nieuw mantra. Elk kwartier even checken of terrein, weer, het doel van de vlucht, de mensen aan boord en/of de planning nog aandacht behoeft. Het past een beetje in de stijl van de professionele vliegers om steeds bezig te zijn met wat er komen gaat of wat er kan komen. Zelf leun ik nog wel eens graag achterover en neem de dingen zoals ze komen. Een goed voornemen om in het nieuwe jaar nog wat pro actiever te zijn.

Vorig jaar, nachtvlucht naar Oostende, erg leerzaam

Ik zit deze dagen ook mijn logboekje eens bij te werken en kom er tot mijn verbazing achter dat ik slechts 21:30 gevlogen heb op de VTB, in Italië heb ik ook nog iets gevlogen op de Robin, maar niet veel. Dus zit ik in totaal op zo'n 22:30 uur. Dat is best weinig als je kijkt naar het verleden en toch vond ik het een prachtig vliegjaar. Op een aantal vluchten voor de currency na, heb ik geprobeerd nieuwe dingen te ondernemen, zoals de nachtvlucht naar België en andere bestemmingen aan te vliegen die echt toegevoegde waarde geven, zoals Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Da's een heel bewuste keuze geweest, die goed heeft uitgepakt en dit jaar hoop ik daar mee door te gaan.

Hopelijk kan ik dit winterseizoen mijn  nightcurrency op peil krijgen. Da's m'n voornemen op korte termijn in ieder geval. Nachtje naar Duitsland toe, Niederrhein, Münster of Bremen...? Het is effe wachten op een mooi hogedruk gebied.