In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN.
Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
zondag 20 november 2022
Juist (EDWJ)
Eigenlijk wilde ik vandaag naar Antwerpen vliegen samen met mijn jongste dochter toen ik de VTB een paar weken geleden boekte. Vanuit het zuiden kwam echter een druilige occlusie aangeschoven, die voor regen en slecht zicht zorgt. Terwijl ik dit thuis zit te tikken maakt hij z'n naam buiten waar. Een retour België zat er dus niet in, maar naar het noorden kon gelukkig wel, mits tijdig terug op Teuge om niet alsnog door het weer vernøkt te worden. Planning en timing dus, de sleutelwoorden voor elke geslaagde vlucht. De keuze viel op het eiland Juist, ten noord-oosten van Delfzijl. Op de route naar Juist ligt dan Groningen (EHGG) en daar kon ik mooi even een RNP nadering en departure oefenen met Touch & Go, zodat ik ook weer aan mijn drie landingen zit na vandaag. Het weer was in het noorden behoorlijk wisselvallig, met lokale buien. Na de nadering op Groningen kwam snel Borkum in beeld dat lag te baden in zonneschijn, maar Juist, dat er pal naast ligt lag gehuld in sluier van regen. Het bleef allemaal netjes VMC, geholpen door het lage circuit van 600 voet. We landden in de stromende regen en de kou, maar we hadden ons goed ingepakt en met de meegebrachte elektrische step konden we naar het dorp, waar we bij de openhaard een warme choco en koffie konden scoren samen met een stuk taart van intergalactische proporties. Al een paar keer op Juist geweest, maar nog nooit met de VTB en ook het dorp had ik nog nooit eerder bezocht. Het bleek de moeite waard. De regen was inmiddels opgehouden en op de step gingen we nog even naar zee. Het strand hadden we helemaal voor ons zelf!
Samen op pad, da's toch het leukste!
Heerlijk gewandeld en terug naar de VTB die op ons stond te wachten. Snel terug naar Teuge, want we moesten op tijd zijn vanwege het naderende weer. Nu vlogen we VFR. Julie heeft nog een flink stuk zelf gestuurd en snel kwam Teuge weer in zicht, maar ook de naderende regen. We hadden het perfect getimed, want eenmaal in de auto terug waren de condities dermate slecht dat Teuge geen optie meer was geweest. Zowel heen als terug was prima te doen VMC onder VFR. Het viel me in het boekingsprogramma van de vliegclub op dat de meesten hun boeking al hadden geannuleerd vanwege de voorspelde regen. Zonde. Soms annuleren mensen al twee dagen van te voren, als de weersverwachting twijfelachtig is. Als ik moet annuleren voor het weer doe ik dat meestal pas op de dag zelf, vaak is het niet zo slecht dat er helemaal niet kan worden gevlogen.
Het licht in dit jaargetijde is ongekend mooi
Inmiddels kun je bij de havendienst van Juist trouwens pinnen, iets wat voor COVID nog niet het geval was, toch iets goeds uit voortgekomen, dus. We hebben met erg leuke dag gehad met z'n tweeën, zo'n vliegtuigje is toch een soort tijdmachine waarmee je je naar andere oorden kan teleporteren. Blijft boeien!
Alvast een korte videoimpressie, de volledige video volgt!
Waarschijnlijk zit het er wel een aardig eind op voor dit jaar, 2022 je was mooi! Twee meerdaagse trips, Frankrijk, Duitsland en Engeland bezocht en m'n nightrating gehaald! Mooie herinneringen en benieuwd naar volgend voorjaar. Plannen? Een kampeer tripje met het vliegtuig lijkt me gewéldig, Denemarken, Zweden misschien? Wat me ook nog eens leuk lijkt is tegen sunset vertrekken vanaf Teuge en dan in het duister naar Bremen of Antwerpen te vliegen. Niet in het pikkedonder, maar het schemerduister.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten