In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN.
Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
Vandaag met de PH-VTB naar Groningen (IFR) geweest en daarna door naar Ameland. Tot aan Meppel vlogen we echt IMC. Ook eens leuk. Mijn jongste dochter was mee, dus maakten we er een lekker dagje van. Ameland stelt dan nooit teleur. Strand, pannenkoeken, paardrijden, vliegen. Heerlijk. Voor m’n dochter had ik haar vouwstepje achterin gegooid. Ideaal! Die kleine vloog trouwens al zelf terug vanaf de Waddenzee tot aan Deventer.
Ze kan net over de rand kijken
De O2 cilinder heb ik ingeleverd bij Hangar One om te vullen, maar dat wordt na mijn vakantie voordat ik die eens uit proberen kan. Benieuwd hoe de wereld er dan uitziet en of een retour Engeland er dan al in zit?
Na de laatste keer Niederrhein wilde ik graag even opnieuw en wat strakker heen en weer. Mijn zwager wilde wel mee, dus zo geschiedde. Ik vloog een mooie retour vanochtend en alles liep lekker. Ik maakte er ook een film van, voor op mijn YouTubekanaal Missed Approach Mark, dank voor het volgen trouwens! Het lijkt erop dat mijn doel om 100 volgers te hebben voor het einde van het jaar met dit tempo een wat te hoge lat is, maar het jaar is nog niet voorbij!
Niels was geboeid :-)
Bij de pilotshop heb ik een O2 cilinder besteld van SkyOx, deze stelt me in staat om met zuurstof te vliegen zoals ik dat met de Mooney ook kon. Ik twijfelde nog even of ik een cilinder met twee of vier aansluitingen zou nemen, maar ik denk dat ik met twee stuks voldoende heb. Met drie of vier mensen naar die hoogte deed ik ook niet met de Mooney en ik denk dat ik dat met de Cessna ook niet zal doen. De turbo diesel van de 172 maakt het niet zoveel uit als het wat hoger gaat en hij heeft wat minder last van z'n 'sub-optimale' frontale oppervlak als je wat hoger vliegt. Kan zo 20 knopen aan extra opleveren en het is bovendien ook leuk om te doen. Daarbij kan je ook over wat frontaal weer heen vliegen, mocht dat eens nodig zijn. De Cessna gaat niet boven de FL180, dus met canules kan je volledig uit de voeten, zonder die vervelende maskers dus. Snel bezorgd trouwens, dacht in de huidige tijd O2 cilinders niet te krijgen zouden zijn!
Handzame kleine cilinder. Goed voor uren O2 plezier.