zondag 10 januari 2021

Retour EDLV (IFR)

Vrijdag de Cessna voor zondag geboekt via de praktische app van de vliegclub en met lede ogen moeten zien hoe zaterdag een mooie vliegbare dag was. Ik verkeerde in de veronderstelling dat zondag de boel dan wel potdicht zou zitten met mist, vanwege de heldere frisse dag ervoor. Maar niets was minder waar! Er was welliswaar sprake van wat mistvelden, maar - vermoedelijk - dankzij een dunne laag stratus ontstond er geen mist op uitgebreide schaal en kon er dus mooi worden gevlogen worden. Vorige week viel me al op dat er in het weekeinde gewoon op EDLV en EDDG gevlogen kan worden, dus vandaag maar eens naar EDLV om even door te pakken met die G1000. Vorige vlucht kwam ik nog eens 'per ongeluk' in het goede scherm terecht, maar het ging nu tot mijn vreugde al wat bewuster. Samen met de automatische piloot maakt het dat je volledig automatisch kan vliegen, zodat je je kan concentreren op de radio en het vluchtverloop. Nog steeds een hoop werk, maar aardig te managen met de moderne cockpit en de bescheiden C172 snelheden.

FL070 in de zon

Dutch Mil klaarde me naar FL070 terwijl ik lager had gefiled, bewust vanwege het risico op ijs. Maar de stratus was zo dun, dat ik het wel aandurfde om er doorheen te klimmen. Natuurlijk met een scherp oog op de vleugelneus. Heel kort ging ik door de wolken en er boven scheen de zon uitbundig! Dit zijn de mooiste dingen van het IFR vliegen. Rustig richting de grens met Duitsland en de ATIS van Niederrhein al even geluisterd, Langen radar gaf me vectors voor de ILS voor baan 27 en dat ging met alle hulpmiddelen aan boord zo mooi. De low approach heb ik doorgevlogen tot de minimums, rond de baan hing nevel, die zorgde voor een mysterieuze aanblik. Vliegen in dit jaargetijde kan erg mooi zijn, als je een beetje geluk hebt. Van Langen had ik al mijn klaring terug naar Teuge gekregen en moest even zoeken naar het juiste scherm om dit alvast standby te programmeren, maar 'zoekt en gij zult vinden', ook nu weer! De SID werd door de automatische piloot niet echt scherp gevolgd in 'nav mode' en dat viel me vorige week ook al op. Misschien is het m'n eigen oenigheid, dus ik zal er nog eens mee aan de slag gaan. 

'Patches of Fog', zoals dat heet...

Na een stukje SID te hebben afgevlogen kreeg ik al een koers richting Nederland en voor de grens kon ik IFR cancelen om VFR aan te kloppen bij Dutch Mil. Mooi op tijd was ik weer terug op Teuge. In deze corona tijd kan je nauwelijks ergens heen en is dit echt een leuk manier om toch met je hobby bezig te blijven en te werken aan je currency. Hopelijk komt in de lente weer de mogelijkheid om bijvoorbeeld richting Frankrijk te vliegen. Met een zuurstofsetje loopt de diesel Cessna toch rond de 130 knopen op FL160. Lijkt me de moeite van het verkennen waard!

Ik beleef bijzonder veel plezier aan mijn CB-IR en ik moedig iedereen aan hier mee aan de slag te gaan. Een freelance instructeur en een goede én beschikbare kist, zoals de PH-VTB, kunnen maar zo een begin zijn voor je CB-IR! Lees dit eens, da's geschreven door een instructeur, hij zet netjes op een rij wat er bij komt kijken, wat er van je wordt gevraagd en wat het uiteindelijk oplevert. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten