FL070 in de zon
Dutch Mil klaarde me naar FL070 terwijl ik lager had gefiled, bewust vanwege het risico op ijs. Maar de stratus was zo dun, dat ik het wel aandurfde om er doorheen te klimmen. Natuurlijk met een scherp oog op de vleugelneus. Heel kort ging ik door de wolken en er boven scheen de zon uitbundig! Dit zijn de mooiste dingen van het IFR vliegen. Rustig richting de grens met Duitsland en de ATIS van Niederrhein al even geluisterd, Langen radar gaf me vectors voor de ILS voor baan 27 en dat ging met alle hulpmiddelen aan boord zo mooi. De low approach heb ik doorgevlogen tot de minimums, rond de baan hing nevel, die zorgde voor een mysterieuze aanblik. Vliegen in dit jaargetijde kan erg mooi zijn, als je een beetje geluk hebt. Van Langen had ik al mijn klaring terug naar Teuge gekregen en moest even zoeken naar het juiste scherm om dit alvast standby te programmeren, maar 'zoekt en gij zult vinden', ook nu weer! De SID werd door de automatische piloot niet echt scherp gevolgd in 'nav mode' en dat viel me vorige week ook al op. Misschien is het m'n eigen oenigheid, dus ik zal er nog eens mee aan de slag gaan.
'Patches of Fog', zoals dat heet...
Na een stukje SID te hebben afgevlogen kreeg ik al een koers richting Nederland en voor de grens kon ik IFR cancelen om VFR aan te kloppen bij Dutch Mil. Mooi op tijd was ik weer terug op Teuge. In deze corona tijd kan je nauwelijks ergens heen en is dit echt een leuk manier om toch met je hobby bezig te blijven en te werken aan je currency. Hopelijk komt in de lente weer de mogelijkheid om bijvoorbeeld richting Frankrijk te vliegen. Met een zuurstofsetje loopt de diesel Cessna toch rond de 130 knopen op FL160. Lijkt me de moeite van het verkennen waard!
Ik beleef bijzonder veel plezier aan mijn CB-IR en ik moedig iedereen aan hier mee aan de slag te gaan. Een freelance instructeur en een goede én beschikbare kist, zoals de PH-VTB, kunnen maar zo een begin zijn voor je CB-IR! Lees dit eens, da's geschreven door een instructeur, hij zet netjes op een rij wat er bij komt kijken, wat er van je wordt gevraagd en wat het uiteindelijk oplevert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten