Vandaag stond een afspraak met Gerard om mijn IR te verlengen. Het weer was matig met een koufront en een trog lage druk met onstabiel weer daarachter. Gelukkig was het niet koud, zodat het pas boven FL040 ging vriezen. Ik had er toch een hard hoofd in vanochtend. Het weer was beroerd voor en vlak achter het front. Daarachter zou wat moeten kunnen worden gevlogen, maar ging dat allemaal snel genoeg? Het is vroeg donker tenslotte. Ik was rond een uur of tien op Teuge om de Mooney klaar te zetten , onderweg had ik al even met Gerard gebeld en onze plannen uitgesteld naar 14:00 uur. Voor het front heb ik nog even gevlogen, ik moest toch nog even tanken, dus waarom niet. Er stond een dikke crosswind op Teuge en net voordat de condities te beroerd werden stond ik weer aan de grond te tanken in de regen.
Ik dronk even een bakkie op de zweefvliegclub, ik kom daar (te) weinig helaas, maar het blijft altijd een vertrouwde en gezellige club.
Na wat gezelligheid en nog wat laatste voorbereiding trof ik Gerard in het restaurant. Ik had eerder mijn telefoon al in de hand om te bellen of het nu wel zinnig was om te gaan. De METARs en TAFs gaven hoogtes voor de bewolking op Teuge en Groningen voor 600 sct, 700 bkn en 800 ovc en da's welliswaar boven de limieten, maar toch wel laag. Gerard zag het wel zitten en daar gingen we. Na de start op Teuge gingen we rond 800 voet de wolken in en de grond zag ik pas weer toen we op 700 voet de wolken uit zakte boven de baan van Eelde. Nog niet eerder zo mee gemaakt eigenlijk. Het hele stuk IMC. Leuk, maar wel werken! Gelukkig heeft Gerard een redelijk praktische kijk op vliegen en stond toe dat ik de automatische piloot gebruikte, wat ik dan ook dankbaar deed. Het laatste stuk van de ILS vloog ik op de hand, maar dat liep wat sloppy. Beter om eerder de kist op de hand te nemen, want voor je gewend bent kost het even tijd. Op Teuge deden we de RNAV nadering op baan 26 en die vloog ik helemaal op de hand en dat liep beter. Gerard was tevreden en ik ook. Denk dat we de enige vliegbeweging waren op Teuge na het koufront. Het was een bijzonder leuke en leerzame vlucht, nuttig ook! Mijn IR is weer een jaar goed en ook mijn SEP classrating is weer twee jaar geldig.
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
zondag 12 januari 2020
zondag 5 januari 2020
Vliegend het nieuwe jaar in
De allerbeste wensen voor 2020 en dat je maar evenveel starts als landingen mag maken komend jaar! In dit druilerige jaargetijde is het toch altijd gebruikelijk om even terug te kijken op het afgelopen seizoen. Ik kan niet ontkennen, dat het einde wel kak was met de pech met de propeller, voordeel is wel dat ik nu een hele nieuwe prop heb voor de prijs van een overhaul!
De maanden dat de Mooney netjes geconserveerd in de carroussel stond waren ook niet zo geweldig dat ik echt het gevoel heb veel vliegdagen te hebben gemist.
Waar ik wel van baal is dat m'n IR verlopen is. Met Gerard spreek ik binnenkort even af om daar wat aan te gaan doen.
Toch staat 2019 wel in het teken van de IR, want ik heb fijne trips gemaakt naar Deauville (Honfleur), Oostende, verschillende reizen naar de Bourgondië met de kids, een bezoek aan Billund (Legoland) een waanzinnige vlucht naar Carpentras met een uitje naar de Mont Ventoux en een trip naar het gezellige Straatsburg. De kist is redelijk af met de EDM, traffic module en de Golze ADL150. Op m'n lijstje staat eigenlijk enkel nog ADS-B in en out, maar vooral (heel) veel vliegen.
Het lijkt erop dat mijn Zwitserse aspirant koper ergens anders aan z'n gerief is gekomen, want ik hoor niks meer van hem. Blijkbaar zijn de mores van de internationale vliegtuig handel niet heel anders dan die van marktplaats.nl, niet echt hoogstaand dus. Enerzijds vind ik het jammer dat een ogenschijnlijk serieuze koper afhaakt, want ik moet wel vooruit. Anderzijds ben ik er wel content mee, want ik wil de Mooney helemaal niet kwijt, ik wil graag een maat (of twee). Hopelijk lukt het dit jaar daar wat verder mee te komen, ik zal wat meer gaan adverteren op de gebruikelijke media en dan zien we wel.
Gisteren heb ik m'n eerste vlucht gemaakt dit jaar met de bedoeling om even wat approaches te doen op Eelde. Het weer was welliswaar uitstekend om IFR wat te vliegen, VFR was het wat minder met een basis op 1.400 ft. De ILS begint bijvoorbeeld op 2.000 ft. Daarom maar een rondje lokaal gevlogen en eens even geconcentreerd op de EDM bij de run-up en het brandstofmanagement dat je ermee kan doen. De vlucht afgesloten met drie touch and go's, om ook weer een beetje current te worden. Het weer was ideaal met een flinke wind recht op de baan, je moet het jezelf niet direct te moeilijk maken, toch?
De maanden dat de Mooney netjes geconserveerd in de carroussel stond waren ook niet zo geweldig dat ik echt het gevoel heb veel vliegdagen te hebben gemist.
Waar ik wel van baal is dat m'n IR verlopen is. Met Gerard spreek ik binnenkort even af om daar wat aan te gaan doen.
Toch staat 2019 wel in het teken van de IR, want ik heb fijne trips gemaakt naar Deauville (Honfleur), Oostende, verschillende reizen naar de Bourgondië met de kids, een bezoek aan Billund (Legoland) een waanzinnige vlucht naar Carpentras met een uitje naar de Mont Ventoux en een trip naar het gezellige Straatsburg. De kist is redelijk af met de EDM, traffic module en de Golze ADL150. Op m'n lijstje staat eigenlijk enkel nog ADS-B in en out, maar vooral (heel) veel vliegen.
Kijk hem glimmen...
Het lijkt erop dat mijn Zwitserse aspirant koper ergens anders aan z'n gerief is gekomen, want ik hoor niks meer van hem. Blijkbaar zijn de mores van de internationale vliegtuig handel niet heel anders dan die van marktplaats.nl, niet echt hoogstaand dus. Enerzijds vind ik het jammer dat een ogenschijnlijk serieuze koper afhaakt, want ik moet wel vooruit. Anderzijds ben ik er wel content mee, want ik wil de Mooney helemaal niet kwijt, ik wil graag een maat (of twee). Hopelijk lukt het dit jaar daar wat verder mee te komen, ik zal wat meer gaan adverteren op de gebruikelijke media en dan zien we wel.
Gisteren heb ik m'n eerste vlucht gemaakt dit jaar met de bedoeling om even wat approaches te doen op Eelde. Het weer was welliswaar uitstekend om IFR wat te vliegen, VFR was het wat minder met een basis op 1.400 ft. De ILS begint bijvoorbeeld op 2.000 ft. Daarom maar een rondje lokaal gevlogen en eens even geconcentreerd op de EDM bij de run-up en het brandstofmanagement dat je ermee kan doen. De vlucht afgesloten met drie touch and go's, om ook weer een beetje current te worden. Het weer was ideaal met een flinke wind recht op de baan, je moet het jezelf niet direct te moeilijk maken, toch?