Waar de motor wel 'on condition' door mag, mag de propeller dat helaas niet. Elke zes jaar moet hij helemaal worden gedemonteerd, afgeschuurd, geïnspecteerd en weer opnieuw worden gelakt. Een van de weinige bedrijven die dit nog doen is de firma Hofmann in Rosenheim (D). Ze maken daar ook onderdelen van windturbines en doen dit er naast.
De Mooney ondergaat haar 'nose job' geduldig...
Ze controleren de bladen van de prop op haarscheurtjes en andere beschadigingen. Hopelijk is er niks aan de hand en blijft het bij een overhaul, die op zich al kostbaar genoeg is! Het duurt een paar weken tot er weer kan worden gevlogen. Balen...
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
zondag 29 september 2019
donderdag 26 september 2019
Melding Airprox
Voor het eerst in mijn vlieg carrière heb ik een incident gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).
Het betrof een voorval op het circuit van Teuge. Een toestel (Cessna Caravan) maakte een 'go around' en voegde - na een klimmende bocht - halverwege downwind nogal onorthodox in, zo ongeveer op de plek waar ik net uitrolde om in te voegen op dat zelfde downwind, komende vanaf Sierra. Gelukkig zag ik het toestel tijdig naderen, maar op radio calls mijnerzijds werd niet gereageerd. Ik kon niet anders dan mijn circuit aanpassen, pas toen we in een rechterbocht naar base in draaide geloof ik dat de andere vlieger mij ook zag, rechts naast hem. Hij brak daarna zijn circuit af om het nog een keer te proberen. De circuitplanning viel wat in duigen en ik maakte daarom een wat lange landing. Achter mij draaide een collega van de vlieger die mij even tevoren bijna aanvloog de baan op. Hij vond het nodig om mij op zijn 'ludieke' manier erop te wijzen dat het toch wel onhandig was dat ik pas op de laatste intersectie baan 08 verliet. Ik was bepaald niet gelukkig met deze gang van zaken. De betreffende vlieger van de eerste caravan was dat overigens ook niet en hij belde me later die week om zijn excuses te maken, wat ik wel kan waarderen. Desalniettemin heb ik het voorval diezelfde dag gemeld bij de OVV. Zij belde in de avond al terug met de mededeling dat zij niet verder gaan onderzoeken en hebben dat ook toegelicht, ik kon me daar wel in vinden. De melding sturen zij echter wel door naar ILenT, de handhavende autoriteit. Ik ben benieuwd wat daar verder van komt.
De exploitant van deze Caravans op Teuge houdt er mijns inziens toch wel een bedenkelijke track record op na waar het de veiligheid in het algemeen en de naleving van bestaande wet en regelgeving in bijzonder betreft. De medewerker van de OVV gaf ook aan dat zij zich van de huidige situatie op Teuge bewust zijn, maar dat het niet aan hen is om maatregelen te nemen. Daar heeft hij een punt. ILenT heeft die bevoegdheid wel en wellicht dat deze melding concrete stappen dichter bij brengt.
Dat een ongeluk in een klein hoekje zit, onderstreept dit voorval maar weer eens. Hoe het daadwerkelijk mis kan gaan, werd deze week pijnlijk duidelijk door een vreselijk ongeluk in Italië. Dit ongeluk grijpt mij bijzonder aan, omdat het exact dezelfde Mooney betrof als de mijne en het hier (ook) om een vader ging die met z'n dochters onderweg was.
Mooney delen
Inmiddels heb ik ook wel wat reacties gehad van geïnteresseerden voor een aandeel in de Mooney, maar mensen deinzen toch terug vanwege de kosten. Mijn oog viel recent op een wat ouder bericht op de website van PiperPilots, waarin wordt gesteld dat het exploiteren van een vliegtuig duurder is dan vooraf begroot. Ik herken dit 1:1. Het exploiteren van een vliegtuig gaat niet om begroten, maar om de werkelijke kosten.
Echt geïntresseerden stuur ik een excelsheet met de kosten van één jaar vliegen, als zij die naast hun eigen begroting leggen is dat schrikken. Doe mee met de Mooney voor de zalige autonomie van het vliegen met je eigen toestel en de échte vrijheid die daar bij hoort, maar doe het niet om kosten te besparen. Huren is altijd goedkoper. Zo, heb ik dat ook uit de weg.
Het betrof een voorval op het circuit van Teuge. Een toestel (Cessna Caravan) maakte een 'go around' en voegde - na een klimmende bocht - halverwege downwind nogal onorthodox in, zo ongeveer op de plek waar ik net uitrolde om in te voegen op dat zelfde downwind, komende vanaf Sierra. Gelukkig zag ik het toestel tijdig naderen, maar op radio calls mijnerzijds werd niet gereageerd. Ik kon niet anders dan mijn circuit aanpassen, pas toen we in een rechterbocht naar base in draaide geloof ik dat de andere vlieger mij ook zag, rechts naast hem. Hij brak daarna zijn circuit af om het nog een keer te proberen. De circuitplanning viel wat in duigen en ik maakte daarom een wat lange landing. Achter mij draaide een collega van de vlieger die mij even tevoren bijna aanvloog de baan op. Hij vond het nodig om mij op zijn 'ludieke' manier erop te wijzen dat het toch wel onhandig was dat ik pas op de laatste intersectie baan 08 verliet. Ik was bepaald niet gelukkig met deze gang van zaken. De betreffende vlieger van de eerste caravan was dat overigens ook niet en hij belde me later die week om zijn excuses te maken, wat ik wel kan waarderen. Desalniettemin heb ik het voorval diezelfde dag gemeld bij de OVV. Zij belde in de avond al terug met de mededeling dat zij niet verder gaan onderzoeken en hebben dat ook toegelicht, ik kon me daar wel in vinden. De melding sturen zij echter wel door naar ILenT, de handhavende autoriteit. Ik ben benieuwd wat daar verder van komt.
De exploitant van deze Caravans op Teuge houdt er mijns inziens toch wel een bedenkelijke track record op na waar het de veiligheid in het algemeen en de naleving van bestaande wet en regelgeving in bijzonder betreft. De medewerker van de OVV gaf ook aan dat zij zich van de huidige situatie op Teuge bewust zijn, maar dat het niet aan hen is om maatregelen te nemen. Daar heeft hij een punt. ILenT heeft die bevoegdheid wel en wellicht dat deze melding concrete stappen dichter bij brengt.
Dat een ongeluk in een klein hoekje zit, onderstreept dit voorval maar weer eens. Hoe het daadwerkelijk mis kan gaan, werd deze week pijnlijk duidelijk door een vreselijk ongeluk in Italië. Dit ongeluk grijpt mij bijzonder aan, omdat het exact dezelfde Mooney betrof als de mijne en het hier (ook) om een vader ging die met z'n dochters onderweg was.
Mooney delen
Inmiddels heb ik ook wel wat reacties gehad van geïnteresseerden voor een aandeel in de Mooney, maar mensen deinzen toch terug vanwege de kosten. Mijn oog viel recent op een wat ouder bericht op de website van PiperPilots, waarin wordt gesteld dat het exploiteren van een vliegtuig duurder is dan vooraf begroot. Ik herken dit 1:1. Het exploiteren van een vliegtuig gaat niet om begroten, maar om de werkelijke kosten.
Echt geïntresseerden stuur ik een excelsheet met de kosten van één jaar vliegen, als zij die naast hun eigen begroting leggen is dat schrikken. Doe mee met de Mooney voor de zalige autonomie van het vliegen met je eigen toestel en de échte vrijheid die daar bij hoort, maar doe het niet om kosten te besparen. Huren is altijd goedkoper. Zo, heb ik dat ook uit de weg.