vrijdag 23 februari 2018

CB-IR Teuge Les II

Nu de Mooney op d'r nieuw overhaulde wastegate en controller zit te wachten en het zulk mooi weer is, is het zonde om niet te vliegen. Ik moet nog minimaal 10 uur bij een ATO maken, voordat ik daadwerkelijk examen mag doen voor m'n CB-IR. In juli vorig jaar heb ik een les gedaan bij een ATO op Teuge, de SAS. Dit beviel prima en ik was eigenlijk van plan om hier toch op korte termijn mee door te gaan. Het was gisteren dat ik eindelijk weer eens in de Cessna 172 zat voor een les.
Waar Henk in Stadtlohn de briefing wat vrijer doet en het plannen aan mij over laat, heeft Mirella (instructrice SAS) een wat strakkere aanpak. Nauwkeurig wordt de les besproken, gebrieft, gevlogen en gedebrieft per de syllabus. Met beide instructiestijlen kan ik goed uit de voeten en ze vullen elkaar mooi aan. De laatste vlucht hebben we afgesproken met NDB's aan de slag te gaan en zo geschiedde. Bovendien alles 'onder de kap', dus geen zicht naar buiten. Het viel me eigenlijk niet tegen. De Cessna doet overal wat langer over dan de Mooney en dat geeft wat meer overzicht en rust in cockpit, tijd om na te denken. Dat is ook nodig, want het vraagt veel van m'n ruimtelijk inzicht, die QDM's en QDR's visualiseren en vervolgens een plan maken om ze te onderscheppen. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat ik dit leuk ga vinden en da's jammer: NDB's verdwijnen namelijk ten faveure van de veel nauwkeuriger en gebruikersvriendelijke GPS approaches. Deze gaan we uiteraard ook oefenen, maar het kan natuurlijk maar zo zijn dat op m'n examen (of in het echt...) ik word gevraagd om bij een NDB een holding te vliegen of een NDB approach. Dus het blijft vooralsnog een noodzakelijke vaardigheid.

Lukt dit, dan lukt de rest ook wel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten