zondag 17 december 2017

Laatste vlucht van 2017?

Eindelijk was het weer vliegbaar weer en ik kon de Mooney weer eens uitlaten. IAS had de turbo nog eens goed bekeken en geconstateerd dat er eigenlijk niet veel mis mee is. Waarom lekt hij dan toch olie? Ze hebben me uiteindelijk geadviseerd de motor voor het uitschakelen wat meer toeren te laten lopen in de verwachting dat de oliepomp dan beter in staat is de olie uit de turbo weg te zuigen. De Mooney heeft twee pompen, de hoofd pomp die wordt aangedreven door de nokkenas en de scavengepump die wordt aangedreven door de krukas. Deze laatste zuigt de olie weg en zou 40% meer capaciteit moeten hebben dan de aanvoerpomp, maar de scavengepump komt bij hogere toerentallen wat beter tot zijn recht. Ik was heel benieuwd dit eens te proberen, maar het lijkt niet veel verbetering te hebben gebracht. Ik ga het nog een paar keer proberen, IAS heeft me zelfs een extra handleiding mee gegeven van de fabrikant van de motor. Eigenlijk moet je een heel ritueel doorlopen om de motor uit te schakelen, ik heb daar in het vliegtuig handboek nooit iets over gelezen, maar het is wel interessante kost. Voor de liefhebbers: over de problemen met de turbo heb ik dit draadje op MooneySpace geopend, er zit veel kennis op het internet en het heeft me bijzonder goed geholpen om wat meer richting te geven aan de opdrachten aan het onderhoudsbedrijf.

ILS23 Eelde Airport

Eigenlijk wilde ik naar Stadtlohn vliegen om te tanken en dan nog een veld in Duitsland aandoen, maar de havendienst op Teuge gaf aan dat er net een kistje was uitgeweken van Stadtlohn, het zicht was te slecht! Ik heb op Teuge getankt en ben naar het altijd vriendelijke Groningen gevlogen om weer eens een ILS te vliegen. Dat werkt toch altijd prachtig, ik heb daar al eens eerder over geschreven. De controller op de toren deed zowel de tower en approach, dus ik kon geen vectors krijgen 'no vectors available, you have to do it yourself sir'. Daar had ik geen rekening mee gehouden...! Van het kaartje vliegen dus, via de gepubliceerde procedure naar de ILS. Het ging prima, behalve dat ik bij de eerste approach te vroeg begon te dalen, ik had het verkeerde baken ingesteld (de DME en de ILS waren niet gekoppeld, dus de gegevens in de cockpit waren niet bruikbaar, stomme fout...). Snel ontdekte ik mijn fout en kon corrigeren, de tweede nadering verliep zonder problemen. Ik ben overigens blij met onze tweede 8.33 mHz radio, er zijn al veel frequenties met deze nieuwe separatie en dan is 'maar' een radio wat onhandig. Bovendien vult de Garmin de ID's van de radiostations in onder de geselecteerde frequentie, zodat je meteen ziet of je de goede partij aan de lijn hebt.

Naar 'SO' vliegen en dan een 'procedure turn' naar 231 om de localiser op te pakken...


Voor m'n IR lessen heb ik bedacht dit voorjaar weer te beginnen als het weer en het daglicht daar wat meer ruimte voor geven. Elke maand een of twee lessen haalt niks uit, wil je vooruit gaan dan moet je veel lessen achter elkaar doen anders zak je sneller terug dan dat je bij leert. Hoe was 2017 als vliegjaar? Had gehoopt wat meer IR te vliegen en wie weet, zelfs al examen te doen. Dat zat er niet in vanwege het weer met name de zomer en het najaar, maar ook vanwege de pech met o.a. de startmotor en airbox in het voorjaar. Wel is eindelijk de Wenentrip gevlogen, die stond al een tijdje in de planning, maar het jaarlijkse bezoek aan de Morvan zat er helaas niet in, kon beter, maar zeker slechter!
Ik hoop dat ik nog een vluchtje kan maken dit jaar en dan lees je dat wel op m'n blog, mocht ik je niet meer 'spreken':

Fijne dagen en een fantastisch 2018 gewenst!


Nog even deze classic en met een glimlach de kerst in!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten