woensdag 27 september 2017

Nieuwe radio!

Ik kan me voorstellen dat je wellicht denkt: 'wat een fraaie dagen zijn ons nog gegund, Mark zal wel aan het vliegen zijn.... '. Helaas voor mij, ik ben niet aan het vliegen.

Waarom niet? Hierom: sinds vorige week woensdag is ons onderhoudsbedrijf bezig met de Mooney, want de nieuwe radio ligt al een tijdje (twee maanden, inmiddels...) te wachten op installatie. Binnenkort moeten alle vliegtuigradio's een kanaalseparatie hebben van 8,33 kHz, nu is dat nog 25 kHz, dus moet er een nieuwe radioset in. Zoals je wellicht weet hebben we twee radio sets aan boord, dat zijn dus eigenlijk vier radio's. Twee voor communicatie en twee voor navigatie. Eén radioset was met een software update geschikt te maken, maar de originele radioset was niet meer aan te passen en moet dus weg, al is er verder niks mis mee (bedankt EASA...). Waarom is dit eigenlijk? De radiofrequenties komen door de aanpassing dichter bijelkaar te liggen en daarom heb je nu drie keer zoveel radiofrequenties, meer ruimte in de ether en dat is natuurlijk een must in ons almaar drukker wordende luchtruim.

Na wat aandringen zijn ze dan eindelijk bezig het ding in te bouwen. Twee dagen werk worden er nu zo'n beetje tien. Ik hoop dat ze betere techneuten zijn dan planners bij ons onderhoudsbedrijf...

Zo ziet de 'radiostack' er uit op dit moment...

dinsdag 5 september 2017

Retour Ameland (EHAL)

Na al dat ingewikkelde gedoe met gecontroleerde vliegvelden, instrumenten, ILS, VOR, NDB, ASDA, VORTAC, TACAN, CB'S (serieus, ik kan een A4 vol krijgen met luchtvaartafkortingen, lees eens The Parlance of Pilots, geschreven door iemand die daar de romantiek wel van inziet) zou je bijna vergeten dat de eenvoudige vluchtjes vaak de leukste zijn. Een herinnering was dus broodnodig!

Voor ons vertrek op Teuge, gespot door een Teuge spotter.

Samen met mijn dochters Marie-Sophie (4) en Julie (3) ben ik gisteren naar Ameland gevlogen. Marie had geen school maandag en het weer was fantastisch. De laatste lekkere zomerdag? Who knows... Deze reis was een contrast met de reis naar Wenen van vorige week. Naar Wenen toe was nogal complex, maar nu het kan niet simpeler: van vliegveld Teuge opstijgen, bochtje naar het Noorden en in een rechte lijn naar vliegveld Ameland. Eigenlijk is dat niet meer dan een weiland met het gebouw van de havenmeester en een hangaar voor de parachutisten. De nadering over de Waddenzee, het eiland en de Noordzee is erg mooi en het is maar een half uur vliegen. De meiden hadden de grootste schik op de achterbank en regelmatig hoorde ik 'breakie-breakie' door de intercom schallen met het schatergelach dat daar dan altijd op volgde. Gelukkig kan ik de intercom 'muten', zodat ik enkel de radio hoorde. Een functie waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. De dames voelden zich al aardig op hun gemak in het vliegtuig, dat was wel duidelijk.

Land in zicht!

Ameland is echt een topbestemming voor de kids. Je stapt uit en loopt direct het mooie historische dorpje Ballum in, waar je een pannenkoek kan eten en een fiets kan huren. Ze zetten de fietsen zelfs voor je klaar op het vliegveld als je van te voren even belt. We zijn eerst even naar het strand gefietst en op een maandag buiten de vakanties heb je dat strand gewoon voor je zelf. De meiden vonden het heerlijk: pootje baden; zandkastelen bouwen; schelpen zoeken en ga zo voort.

Een eindeloos privéstrand, genieten!

De dames zijn dol op paarden en nu wil het toeval dat naast het vliegveld twee maneges zijn gevestigd. De leukste is misschien wel Rijstal de Blinkert, ik kwam daar als jochie van 6 al paardrijden in de herfstvakanties. Van te voren had ik ze gebeld en er stonden twee lieve ponies klaar voor de meiden. We zijn samen de duinen in gereden naar het strand en weer terug, daarna zijn de ponies nog uitgebreid gepoetst en geknuffeld.

Ponies borstelen. Vooral de kleinste had er nu nog gestaan, als ze niet mee terug moest.

We hebben afgesloten met een frietje aan zee en daarna zijn we weer terug gevolgen naar Teuge. Toen ik de motor stopte voor de hangaar vroeg Julie of we morgen weer gingen vliegen. Dat wil je horen toch?