Eindelijk - drie jaar later dan gepland - is de SAS op Teuge klaar om de CB-IR opleiding aan te bieden, dus ik ga daar toch eens een lesje plannen om te kijken hoe dat bevalt. Ik zou dan hun eerste CB-IR leerling zijn, dus ik hoop dat alles wel 'loopt', daar. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar door eerdere ervaringen wel wat onderzoekend tegenover sta. Toch is het tijdvoordeel wel dusdanig dat ik me er wel in ga verdiepen. Ik hoop dan wat regelmatiger te kunnen lessen en zo wat meer current te blijven en wie weet, dit jaar nog examen? Wel jammer dat de lessen enkel worden gegeven op hun Cessna 172...
Deze Cessna 172 is heel recent geschikt gemaakt voor IFR, wel effe wat anders dan de Mooney
Want hoe zat het ookalweer met die CB-IR
CB-IR Competency Based Instrument RatingDe houder van een IR aantekening middels de CB-IR methode heeft exact dezelfde privileges als een volledige traditionele IR houder met die verstande dat hij/zij toegestaan wordt in alle luchtruim classificaties en instrument naderingen mag maken tot 200ft decision height. Het principe van competentie is hier van toepassing waarbij de kandidaat wordt beoordeelt op competentie in plaats van een syllabus volgens vaste trainingsuren. Helaas heeft EASA doen besluiten toch een vaste minimum trainingsuren eis in te voeren. De minimum uren eis is 40 uur training voor een eenmotorig vliegtuig maar, deze uren mogen tot een minimum van 10 uur worden gereduceerd als kandidaat relevante instrument vliegtijd heeft gelogd. Uren getraind voor, alsmede gebaseerd op de privileges van de EIR tellen mee voor deze reductie. De reductie is onderhevig aan een vliegtest.
De theorie opleiding en examens benodigd voor het CB-IR traject zijn exact hetzelfde als deze voor de EIR. Met andere woorden: er is geen verschil, men moet de EIR theorie examens hebben behaald. Er bestaat geen CB-IR theorie of iets dergelijks. Een kandidaat die reeds de volledige theorie examens voor ATPL, traditionele IR of EIR heeft gehaald wordt van enige theorie vereisten vrijgesteld.
De cursieve tekst is geleend van de website van Cycloon Holland
De theorie opleiding en examens benodigd voor het CB-IR traject zijn exact hetzelfde als deze voor de EIR. Met andere woorden: er is geen verschil, men moet de EIR theorie examens hebben behaald. Er bestaat geen CB-IR theorie of iets dergelijks. Een kandidaat die reeds de volledige theorie examens voor ATPL, traditionele IR of EIR heeft gehaald wordt van enige theorie vereisten vrijgesteld.
De cursieve tekst is geleend van de website van Cycloon Holland
Van die 40 uur heb ik er nu een kleine 26 volgemaakt bij Henk, nog twee of drie sessies, maar dat is straks dus klaar. De laatste 10 uur moet ik bij een daarvoor bevoegde vliegschool maken, de school van Henk is niet bevoegd, maar de school op Teuge inmiddels wél. Vandaar de switch, anders was ik denk op Stadtlohn gebleven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten