Wat een prachtige dag is het geworden! Een vijftal vliegplannen zijn uitgevlogen, uiteraard heen en weer naar Stadtlohn, maar ook van Stadtlohn naar
De Kooy (Den Helder) en vervolgens naar Groningen. De voorbereiding begon gisteravond al. M'n dochter van vier vond dat ik naar Texel moest vliegen, bij gebrek aan IFR mogelijkheden vond ze De Kooy ook acceptabel. De Kooy kent diverse helicopter procedures, maar voor vleugelvliegtuigen (echte vliegtuigen dus...) hebben ze geen standaard aankomst of vertrekroutes. Je kan gewoon een IFR vliegplan indienen en de
IAF filen, daar begint dan je approach. Ze hebben een ILS op de 21 en een VOR op de 03. De 03 was in gebruik, dus werd het een VOR approach op de 05, een standaard approach volgens het boekje (zonder radar vectors) mét een holding en een VOR approach met radarvectors. Beide naderingen werden afgerond met een touch en go. Tussendoor vloog een
C-130 Hercules onder ons door, die een VFR nadering maakte op De Kooy, prachtig gezicht.
Kan inmiddels worden bijgeschreven in m'n boekje: Marine Vliegkamp De Kooy
Vervolgens vlogen Henk en ik door naar Eelde, waar we een
NDB nadering vlogen ons pad werd nog gekruist door een tweetal F16's, de luchtmacht verwende ons dus wel deze trip. De NDB nadering was vanwege het rustige weer en de prettige ligging niet zo moeilijk. De verwachting dat we daarna wel vectors zouden krijgen bleek niet terecht. We vlogen bijna de hele Standaard Instrument Departure tot we pas op het einde een direct kregen richting onze bestemming. twee uur en twintig minuten zuivere vliegtijd. Prima les, mooie ervaring. Juni is nu al een prima vliegmaandje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten