woensdag 31 mei 2017

Kick the tires and light the fires!

Yes, de Mooner vliegt per vandaag weer. De airbox hebben ze gelast in afwachting van de nieuwe unit en de olielekkage was eigenlijk wel conform het beeld dat de oudere medewerkers van onze CAMO hadden. Niks nieuws dus... Maar goed, de Mooney moet na een uurtje of vijf wel weer even terug om er zeker van te zijn dat het allemaal niet uit de hand loopt met die olie. Hij lekt iets na het stopzetten van de motor bij de turbo. De turbo is het heetste deel van de motor en olie is bij hoge temperaturen uiteindelijk wel brandbaar. Je snapt de zorg? Ben blij dat ze er zorgvuldig mee omgaan. Bij het nieuwe bezoek zal de airbox worden vervangen en ook de tweede 8.33 radio worden geïnstalleerd, als of je een emmer leeg kiept.
Alles goed en wel, ik kan niet wachten om die IR praktijk weer op te pakken... en naar Frankrijk en naar Flying Legends en... en...

Deze olievlek zal waarschijnlijk op een door EASA gecertificeerde wijze moeten worden gereinigd (en gefactureerd...)

vrijdag 19 mei 2017

Air Million 1:1.000.000

Ookal ben ik redelijk druk met de IR, het meeste vlieg ik toch nog gewoon nog VFR en de laatste jaren koop ik altijd de Air Million kaarten van Frankrijk en Duitsland. Dan heb je een heel stuk Europa gewoon op papier, ondanks iPad met Skydemon en de Garmin 530W in de kist is er niets leuker dan gewoon op papier aan de keukentafel je tripjes plannen. Deze kaarten zijn daar perfect voor en een voordelig alternatief voor de 1:250.000 kaarten die ik voordien gebruikte. Ik bestel ze altijd bij Peter Mundy in z'n pilotshop.

Echt een aanrader!

dinsdag 16 mei 2017

Down-time...

In mei moet het blog eigenlijk vol staan met epische reizen door Europa, helaas dus. Veel pech met de Mooner deze afgelopen jaren. Ze wordt ook wat ouder, natuurlijk, en dat komt met gebreken. Van spanningsregelaar, naar cowlflapactuator, naar startmotor, naar luchtfilterhuis is het een kostbare reis geworden door het land van onvoorzien onderhoud. De beschikbaarheid van onderdelen is slecht en dat kost tijd. Het plannen van onderhoud is ook knudde en dat kost ook tijd. Ik moest nu een maand wachten op een 50 uurs inspectie, waar ze vast stelde dat het luchtfilterhuis U/S was en er een nieuw moest komen. Hij staat nu een week in onderhoud en vanochtend kreeg ik een mailtje dat ze een onderdeel hebben gevonden voor de lieve som van USD 2.750,00 met een levertijd van drie weken. Dat is dus samen twee maanden wachten, ook nog eens midden in het voorjaar. Dat doet wel pijn en langzaamaan begint er ook wel een zekere grens in zicht te komen. We hadden voor dit weekeinde een trip naar Wenen in de planning, maar die kan wederom op ijs.

'Beyond repair...'

Dinsdag 6 juni is het trouwens letterlijk D-Day voor mij, dan wordt het laatste theorie examen afgenomen: flight planning. Nog wat studeren en hopelijk is het dan klaar. Rustig aan gedaan, maar dan heb ik alle vakken nog binnen een jaar.