De reacties die ik krijg op dit blog zijn vaak van mensen die de aanschaf van een eigen vliegtuig overwegen. Ik vind daarin advies geven altijd lastig, maar de begroting waarmee mensen aankomen is meestal wel wat wankel. We zijn best scheutig met onderhoud, ik draai nog geen ventieldopje zelf vast en dat kan ook wel anders, maar het is wel een bewuste keuze. Je hebt een serieuze post 'onvoorzien' nodig. De vrijheid die je hebt door dat toestel dat in de hangaar op je staat te wachten is onbetaalbaar, maar bedenk wel dat de exploitatiekosten zich niet laten uitdrukken in de vaste prijs voor een 50 uurs inspectie, stalling en verzekering. Er gaat elk jaar wel iets 'extra' stuk gaat het ene jaar is dat iets van € 5.000,00 en het volgende jaar iets van € 10.000,00 of meer... Shit happens, écht. Serieus veel geld. Bovendien zijn dat vaak dingen die als ze stuk gaan bij jouw auto niet meer kosten dan € 100,00. Een startmotor, een spanningsregelaar, olieretourklepje, een radio of iets anders 'onbenulligs'. Wanneer gaat je autoradio trouwens ooit stuk?! In een vliegtuig werkt dat allemaal anders, en mind you: je hebt er vier én een transponder. Als je een eigen vliegtuig overweegt, zorg ervoor dat je voldoende middelen achter de hand hebt. Jammer om tegen je gezin te moeten zeggen dat de zomervakantie er dit jaar niet in zit omdat papa's vliegtuig een nieuw aluminium pijpje in het inlaat spruitstuk nodig had.
En die theorie dan?! Nou ik heb de boel maar weer eens doorgeschoven. Januari voor airlaw en februari voor flight planning. Waarom? Omdat december gewoon rete druk was met werk, gezin en van alles en nog wat. Op zich geen slechte timing dus van de Mooner om z'n startmotor de nek om te draaien. Je baalt echt als ze in juni op zoek moeten naar een startmotorhuis...
'The Offending Article' zoals de Amerikanen zeggen...
Dag Mark. Interessante blog die je schrijft. Heel openhartig. Ik zit er een beetje in zoals jij.
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie! Het is een heerlijke hobby.
BeantwoordenVerwijderenZou je graag kontakteren ivm cb-ir. op welk adres of hoe kan ik je bereiken, het lukt niet via het message board van tapatalk
Verwijderen