Voordat de wielen het Teugse asfalt verlaten voert je altijd plichtmatig alle checks uit die beginnen met de walk-around, waarbij het toestel uitwendig wordt geïnspecteerd alsmede de AVGAS en olie, daarna wordt binnen de 'before starting checklist' afgewerkt, waarna de motor gestart wordt. Tijdens het taxiën wordt de 'taxi-in checklist' afgewerkt alvorens een plekje te zoeken in de run-up area voor de 'before take-off checklist'. Bij een van de allerlaatste items van deze checklist ging het afgelopen vrijdag helaas mis. Alle gecertificeerde zuigervliegtuigmotoren beschikken over een dubbel uitgevoerd ontstekingssysteem met
magneten en laat nu een van deze magneten er de brui aan hebben gegeven. De motor liep op deze magneet slecht en sloeg duidelijk wel eens een cilinder over. Soms komt dat door vervuilde bougies door een rijk mengsel bij de koude motor, maar ze lieten zich niet 'schoon branden' door het mengsel even goed arm te stellen. Het onderhoudsbedrijf was open en we konden direct even naar de hangaar checken waar al snel het oordeel werd geveld. De magneten worden nu beiden vervangen. Helaas kon onze trip naar Texel en
Ecomare niet doorgaan, ik kon de meiden weer uit de kist 'bouwen'. Wát een gesleep...
Toch kon uit deze 'vlucht' (dat is het wettelijk gezien namelijk...) ook wel een lesje worden getrokken, ik verbaasde mijzelf door te twijfelen of ik tóch niet zou gaan vliegen. Ik had alles voorbereid, de kinderen zaten klaar en het was maar een kort vluchtje... Gelukkig hoefde ik er niet lang over te denken, maar ik twijfelde oprecht. Gek toch?
De Mooney bij de dokter...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten