woensdag 31 augustus 2016

Theorie, praktijk en vliegen!

Theorie
Helaas was ik nog niet helemaal klaar voor mijn examen Radio Navigatie, dus heb ik dat een maandje uitgesteld naar september. Ik vind het toch een beste studie en ik wil niet nodeloos examenkansen verspelen. Je mag zes keer op voor examen, dus ik wil het allemaal wel zeker gaan halen.

Praktijk
Afgelopen vrijdag ben ik naar Stadtlohn gevlogen om eens te praten bij Air Stadtlohn met de heer Henk Ooink. M'n pa was uit nieuwsgierigheid mee gevlogen. Het was een goed gesprek over IFR vliegen en de opleiding die me daar klaar voor moet maken. We bespraken de voors en tegens van de EIR en - zoals zo velen - raadde ook de heer Ooink me aan om toch voor de CB-IR te gaan, dus óók departures en approaches. Ik ga daar dan ook maar in mee, ik kan switchen als ik het toch niet zie zitten. Ik kan bij Air Stadlohn worden klaargestoomd voor het examen, dit examen nemen zij niet af, maar moet bij een andere vliegschool in Nederland. Daar zal ik bovendien minimaal tien uur moeten vliegen om verder voorbereid te worden. Een van de weinige vliegscholen in Nederland die de CB-IR opleiding aanbiedt is Singles & Twins en zij willen mee werken aan mijn plan, maar verlangen wel de afname van 20 uur instructie bij hun. In het beste (voordeligste...) geval ziet het er voor mij dan dus alsvolgt uit: 20 uur in Duitsland op de Mooney en vervolgens nog eens 20 uur op Lelystad. Aan beide kanten kunnen dat meer uren worden, mocht ik toch geen natuurtalent blijken te zijn. Mijn eerste échte praktijkles staat voor vrijdag 9 september aanstaande.

Vliegen
De Mooner beschikt over twee nagelnieuwe-vers-uit-Amerika-geïmporteerde magneten! Eindelijk ben ik maandag met mijn meiden naar Texel geweest. Voor Marie-Sophie de derde overlandbestemming na Ameland (EHAL) en Autun (LFQF) en voor Julie de tweede na Ameland. We zijn naar het strand geweest en ook naar Ecomare, allemaal mede mogelijk gemaakt door Ed en Mike de Bruijn van het gastvrije vliegveld op Texel. We konden een auto lenen en hebben daarmee aardig wat van het eiland gezien, al met al een perfecte middag!

Komend weekeinde heb ik een reis naar Autun in de planning, zoals ik die vorig jaar ook al eens maakte. Mijn oudste dochter, schoonzus en nichtje vliegen mee. Op dit moment ziet het er naar uit dat het weer nog wel eens roet in het eten kan gooien.

Het vliegveld van Autun, bestemming voor komend weekeinde

dinsdag 16 augustus 2016

Magneten U/S

Voordat de wielen het Teugse asfalt verlaten voert je altijd plichtmatig alle checks uit die beginnen met de walk-around, waarbij het toestel uitwendig wordt geïnspecteerd alsmede de AVGAS en olie, daarna wordt binnen de 'before starting checklist' afgewerkt, waarna de motor gestart wordt. Tijdens het taxiën wordt de 'taxi-in checklist' afgewerkt alvorens een plekje te zoeken in de run-up area voor de 'before take-off checklist'. Bij een van de allerlaatste items van deze checklist ging het afgelopen vrijdag helaas mis. Alle gecertificeerde zuigervliegtuigmotoren beschikken over een dubbel uitgevoerd ontstekingssysteem met magneten en laat nu een van deze magneten er de brui aan hebben gegeven. De motor liep op deze magneet slecht en sloeg duidelijk wel eens een cilinder over. Soms komt dat door vervuilde bougies door een rijk mengsel bij de koude motor, maar ze lieten zich niet 'schoon branden' door het mengsel even goed arm te stellen. Het onderhoudsbedrijf was open en we konden direct even naar de hangaar checken waar al snel het oordeel werd geveld. De magneten worden nu beiden vervangen. Helaas kon onze trip naar Texel en Ecomare niet doorgaan, ik kon de meiden weer uit de kist 'bouwen'. Wát een gesleep...
Toch kon uit deze 'vlucht' (dat is het wettelijk gezien namelijk...) ook wel een lesje worden getrokken, ik verbaasde mijzelf door te twijfelen of ik tóch niet zou gaan vliegen. Ik had alles voorbereid, de kinderen zaten klaar en het was maar een kort vluchtje... Gelukkig hoefde ik er niet lang over te denken, maar ik twijfelde oprecht. Gek toch?

De Mooney bij de dokter...


donderdag 11 augustus 2016

Medical? Niet meer in Arnhem...

Alweer even geleden schreef ik over de hartritmestoornissen die me een voorwaardelijke medische goedkeuring opleverde. Ik ben medisch goedgekeurd onder de voorwaarde dat ik jaarlijks een cardioloog bezoek en elk jaar een 24 uurs holteronderzoek onderga. De keuringsarts heeft op die premisse een medical afgegeven, maar verrekt het mee te werken om het holteronderzoek te doen. Mijn huisarts en cardioloog vinden een holteronderzoek onnodig en zo was een probleem geboren. Daarbij helpt het niet dat de keuringsarts op telefoon noch mail reageert. Pas na het dreigen met een klacht bij ILenT kwam er dan een telefoontje, maar een excuus zat er niet in. Deze man moet gezonde mensen keuren en lekker medicals blijven printen, maar als je niet in de mal past blijf er weg. Mijn cardioloog heeft over zijn hart gestreken (ha... ha... ha...) en nu is eindelijk het holteronderzoek afgerond. Hoe dit volgend jaar moet? Ik ben benieuwd.

There's no such thing as bad publicity, toch? Wees gewaarschuwd...

Ben overigens niet alleen in mijn onvrede over deze keuringsinstelling: lees maar eens mee op zweefportaal, het forum van zweefvliegers.

Update 12/10/2020 ik heb de namen van de arts en de instelling verwijderd, mijn blogpost was een van de eerste hits op Google, dat lijkt me na al die tijd niet meer nodig. Daarbij doet deze arts naar mijn idee ook geen medische keuringen meer op deze lokatie.