donderdag 29 januari 2015

Studeren...

Druk aan de studie met de eerste module, alles gaat in het Engels dus dat is wel weer even wennen. Je denkt dat aan aardig partijtje Engels kan, maar die luchtvaartbegrippen moeten wel even inbedden, zeg maar. De theorie is tot nu toe best te volgen en de opleiding bestaat hoofdzakelijk uit het oefenen van veel vragen. Nu ben ik met de module navigatie bezig, dus veel positie, koers en afstandsberekeningen.

Op een ander blog vond ik - ter afleiding - deze prachtige YouTube video...

Vliegen is  mooi man...

dinsdag 20 januari 2015

De boeken in...

Vanavond kwam de overbuurman de doos van Orbit even langsbrengen. De studie kan beginnen, ik heb er wel weer zin in!

Het lijkt niet veel, maar het meeste zal op die DVD´s staan...

zaterdag 17 januari 2015

Allendorf

De eerste vlucht van 2015 is een feit! Het werd prachtig weer, dus keek ik vanochtend op de kaart van Duitsland, het moest maar weer eens een overlandje worden. Het Sauerland is altijd een favoriet van me, en na Siegen en Meschede werd het nu tijd voor Arnsberg. Thuis de notams even bekeken en onderweg de Meteo even gebeld. Het weer zou prachtig worden, maar er lag wel wat lage bewolking over het Sauerland, maar dat was inmiddels aan het oplossen, maar zo vroeg in het voorjaar kan dat wel eens lang duren, áls het al gebeurt. Het was een kwestie van kijken hoever we zouden komen. Bovendien zou het nog even duren voor we onderweg konden, want we moesten we nog even tanken en dat doen we altijd op Stadtlohn. Na de meteo heb ik met ATC Amsterdam gebeld en een vluchtplannetje klaar gezet. De vlucht naar Stadtlohn verliep zonder al te veel problemen en in no-time zat de kist weer vol met AVGAS. In de briefingroom van Stadtlohn bogen we ons eens over de kaart en er was wel ruimte voor een wat langere vlucht het Sauerland in, dus viel het oog op Allendorf (EDFQ). Vanaf Stadtlohn konden we in een lijn richting het veld, als we maar op FL055 of hoger zouden vliegen, dan ging het mooi over de CTR van Düsseldorf heen. Geen vluchtplan was nodig, dus we konden zo vertrekken. Zo makkelijk is VFR! Van te voren heb ik wel even gebeld met het veld, maar de 'wetterbedingungen' waren 'güt.

Wát een mooi weer en een prachtige  omgeving
'

 We vlogen over Düsseldort, Arnsberg en Meschede en na drie kwartier stonden we midden tussen de bossen op Allendorf. Op een aantal pistes van Winterberg lag een beetje sneeuw, waarschijnlijk van de sneeuwkanonnen, maar een aantal toppen van de bergen daar had een laagje poedersuiker. De sommige cumulus sneeuwde leeg, dus daar moesten we omheen toen we weer onder de wolken moesten zakken op zoek naar onze bestemming. Allendorf is een mooi, modern veld, maar rustig. De flugleitung zat met een handheld in het restaurant zoals wel vaker in Duitsland. Ontspannen en best voordelig, Een landing kostte maar € 9,00.

Prima veldje met een zelfde GPS nadering als op Teuge.


Omdat het al zo vroeg donker wordt hadden we tijd voor een snel bakkie koffie, maar daarna moesten we weer snel terug. Dit maal op FL065 ging het met een beetje tegenwind terug. Boven de cumuls was de lucht zo stabiel en glad als een biljartlaken, het was een probleemloze vlucht met fantastisch uitzicht. In de zomer heb je dit licht niet zo mooi als 's-winters.

Sunset.


woensdag 7 januari 2015

De eerste stap richting de Enroute Instrument rating (EIR) is gezet!

Inmiddels heb ik mij bij Orbit aangemeld voor het theoretisch gedeelte van de opleiding voor de EIR. Net als mijn brevet wil ik eerst een eind zijn opgeschoten met de theorie voordat ik in de praktijk duik. Orbit biedt een de opleiding via 'distance learning' aan. Het grootste gedeelte is dus zelfstudie thuis via internet, dat geeft de nodige flexibiliteit. Voor de theorieexamens zal ik bij Orbit in Arnhem een examentraining volgen. Prima geregeld wat mij betreft. Ik trek hier een jaar voor uit, dat is ruim meer dan voorgeschreven, maar het moet wel hobby blijven!


Voor ik de letters EIR op mijn brevet mag laten bijschrijven moet ik:
Slagen voor 7 theorievakken, te weten:
  • Meteorology;
  • Air law;
  • IFR Communications;
  • Human Performance;
  • Instrumentation;
  • Radio Navigation;
  • Flight Planning.
Verder moet ik nog een praktijk examen radiotelefonie doen specifiek voor IFR, voor VFR ben ik al bevoegd.


Tenslotte zal na een vliegopleiding van minimal 15 uur het praktijkexamen moeten worden gehaald.




zaterdag 3 januari 2015

Enroute Instrument rating part deux

Gelukkig 2015! Met betrekking tot goede voornemens... Al een tijdje is een grote wens van mij om mijn enroute instrument rating te halen. Daarmee kan ik - kort gezegd - IFR van en naar (on)gecontroleerde velden door heel Europa vliegen. Een perfecte match met de Mooney die gemaakt is om hoog en hard lange afstanden te vliegen.

Een aantal factoren weerhielden mij hier van, de belangrijkste was de wetgeving. Gelukkig is dit obstakel weggenomen afgelopen voorjaar. De volgende drempel was de hoeveelheid theorie. Onlangs is door orbit een goedgekeurde syllabus gemaakt die voldoet aan de nieuwe eisen, maar een aanmerkelijke reductie betekent ten opzichte van de oude ATPL/CPL vakken. Perfect dus, bovendien zitten ze hier vlakbij in Arnhem. Mooi! Ten slotte zat ik met een geschikte plek voor mijn praktijkopleiding, zonde als je langer in de auto zit dan het vliegtuig. Rotterdam was eigenlijk de meest nabije mogelijkheid op 1:15 hier vandaan. Ook hier komt verandering in, want onze eigen SAS op Teuge is bezig om de ATO (Approved Training Organization) certificering rond te krijgen en daarmee kan ik mijn training en examen gewoon op m'n thuisveld Teuge over. Yes!

Niet cancelen, maar vliegen...!