Toen ik aan het vliegen was heeft het Europees parlement een wet aangenomen die de regels voor instrumentvliegen aanmerkelijk versoepelt en het instrumentvliegen (of IFR vliegen) bereikbaar maakt voor een grotere groep vliegers. Je kan het een en ander nalezen op deze site van PPL/IR.
Dit is echt groot nieuws voor de sector, want na jarenlange opeenstapelingen van extra eisen is dit een belangrijke ommekeer de goede kant op, zonder in te boeten aan veiligheid. De wetgever heeft ingezien dat IFR vliegen aanmerkelijk veiliger is dan VFR vliegen en daarom voor meer mensen mogelijk moet worden gemaakt.
In eerste instantie zal ik mij beperken tot de Enroute Instument Rating die mij in staat zal stellen om op zicht te vertrekken en te landen, maar onderweg gebruik te maken van de Airways en onder begeleiding van de luchtverkeersleiding naar mijn bestemming te vliegen op grotere hoogten onder slechtere weerscondities. Dit is een beperkte bevoegdheid vergeleken met de Instrument Rating. Met deze bevoegdheid mag je ook vertrekken en landen onder begeleiding. Omdat de verreweg de meeste velden in Europa niet uitgerust zijn om vliegers gecontroleerd te laten starten en landen is dit voor mij niet zo'n groot gemis. In de toekomst is het interessant om alsnog door te gaan voor de volledige bevoegdheid.
Ik kan niet wachten om met de opleiding te beginnen...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten