Na de take-off op Teuge vertrokken we VFR richting Grony, we klommen naar onze kruishoogte van FL090, dat is zo'n 3.000 meter. Al snel kregen we van Dutch Mill een eigen transpondercode en een IFR klaring direct naar onze bestemming! Al dat werk aan het vluchtplan was dus voor niks, maar da's niet erg. We waren nu dus IFR. Met een flinke rugwind ging het snel en via de TMA'van Eelde vlogen we naar Helgoland, op de grens werden we overgedragen aan Bremen Radar die ons nu in de kijker hield.
Onderweg over de Duitse waddeneilanden
De grondsnelheid was soms wel 235 knopen, dat is dus 435 kilometer per uur! Tijd om aan de nadering te beginnen. Thomas praatte me er doorheen, want nu werd het druk. De GPS en de radionavigatie vulde elkaar mooi aan en we zaten al snel op de eindnadering voor baan 14. We moesten flink opsturen en in de laatste fase van de vlucht kwam er veel turbulentie vrij boven de duinen. Ik vloog de kist nu op de hand en het was aardig aanpoten om de Mooney netjes voor de baan te houden. Boven de baandrempel verdween de turbulentie, maar bleef de crosswind. Het rechterwiel eerst, daarna het linker wiel en vlot het neuswiel aan de grond, maar het viel allemaal niet mee
Approach en landing op Sylt
Toen we de kist hadden geparkeerd en buiten stonden voelden we hoe hard de wind om ons heen raasde. Ik was wel trots dat ik hem netjes aan de grond had gekregen en de rest van de 'crew' gelukkig ook. Op het platform stonden opvallend veel toestellen van het type Cirrus. Dat is een vrij nieuw type toestel, dat de kleine luchtvaart aardig lijkt te domineren.
Het platform op Sylt, vooraan een Beech Bonanza en daarnaarst de Cirrus
We werden keurig ontvangen door de havendienst met koekjes en winegums. Met de taxi zijn we naar het strand gegaan voor en korte wandeling en een visje. Sylt (Westerland) is een typische badplaats waar je er aan de europese kusten veel van vindt. Wat vergane glorie ten spijt was het er mooi. Onderscheidend was dat ik € 1,75 moest dokken om op het strand te mogen. Dat zouden ze in Scheveningen eens moeten proberen...