woensdag 23 oktober 2013

Enroute Instrumentrating

Op dit moment vlieg ik de Mooney op de zogeheten "routes nationales" van de kleine luchtvaart, ofwel VFR (visual flight rules). De luchtruimte die daarvoor beschikbaar is ligt relatief laag en wordt bovendien schaarser door het oprukkende commerciële verkeer. De Mooney is bovendien efficiënter wanneer ze hoog (FL100 of hoger) vliegt dankzij de turbomotor en de lagere weerstand van de hogere luchtlagen. In die hoge luchtlagen liggen de zogeheten airways of "peages" van de luchtvaart (om in de analogie te blijven). Deze airways zijn alleen beschikbaar met een instrumentrating (IR) op jouw brevet, daarnaast gelden er dan minder strenge eisen ten aanzien van weerscondities en bovendien wordt je in de airways begeleidt door luchtverkeersleiding en radar. Je bent dus minder afhankelijk van weer en je vliegt veiliger. In tegenstelling tot VFR - op zicht - vlieg je dan dus IFR (instrument flight rules) - ofwel op instrumenten.

Het goede nieuws van EASA (de Europese luchtvaartautoriteit): eind 2014 wordt het eenvoudiger om een (uitgekleed) IR te behalen. Ideaal! Met zo'n rating op zak heb je veel meer mogelijkheden om Europa te ontdekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten