Op dit moment vlieg ik de Mooney op de zogeheten "routes nationales" van de kleine luchtvaart, ofwel VFR (visual flight rules). De luchtruimte die daarvoor beschikbaar is ligt relatief laag en wordt bovendien schaarser door het oprukkende commerciële verkeer. De Mooney is bovendien efficiënter wanneer ze hoog (FL100 of hoger) vliegt dankzij de turbomotor en de lagere weerstand van de hogere luchtlagen. In die hoge luchtlagen liggen de zogeheten airways of "peages" van de luchtvaart (om in de analogie te blijven). Deze airways zijn alleen beschikbaar met een instrumentrating (IR) op jouw brevet, daarnaast gelden er dan minder strenge eisen ten aanzien van weerscondities en bovendien wordt je in de airways begeleidt door luchtverkeersleiding en radar. Je bent dus minder afhankelijk van weer en je vliegt veiliger. In tegenstelling tot VFR - op zicht - vlieg je dan dus IFR (instrument flight rules) - ofwel op instrumenten.
Het goede nieuws van EASA (de Europese luchtvaartautoriteit): eind 2014 wordt het eenvoudiger om een (uitgekleed) IR te behalen. Ideaal! Met zo'n rating op zak heb je veel meer mogelijkheden om Europa te ontdekken.
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
woensdag 23 oktober 2013
dinsdag 22 oktober 2013
Solo Mooney
Vanmiddag voor het eerst alleen met de Mooney gevlogen. Da's toch altijd wel bijzonder. Ik heb wat bovenwerkgeoefend en de werking van die veelbesproken speedbrakes eens gecheckt, maar dat werkt inderdaad fantastisch.
Er stond een behoorlijke crosswind op Teuge, maar toch een nette landing, al had ik daar wel aardig wat baan voor nodig...
Er stond een behoorlijke crosswind op Teuge, maar toch een nette landing, al had ik daar wel aardig wat baan voor nodig...
zondag 13 oktober 2013
Caspers Doopvlucht
Het weer was gisteren erg slecht, maar de weergoden konden niet verhinderen dat mijn neefje Casper voor het eerst mee de lucht in kon, samen met mijn broer en vader. We hebben een rondje van 20 minuten gevlogen, over zijn huis, Deventer en de IJssel. Hij heeft zelfs nog een stuk gestuurd en hij vond het prachtig! Hij is pas zeven, maar ik zal hem binnenkort ook eens meenemen naar de zweefvliegclub, waar de echte vliegercarières beginnen...