zondag 29 september 2013

Siegerland

Vandaag eindelijk een veldje bezocht dat ik eigenlijk voor het voorjaar had gepland, maar het kwam er maar niet van: Siegerland (EDGS). Die 50 uurs inspectie die twee maanden duurde hielp ook niet, trouwens.
We wilde in een middag uit en thuis zijn, dus het vertrek plande we om 12:30, van Teuge via Rekken (RKN) naar Germinghausen (GMH) ten zuidzuidwesten van Dortmund naar het vliegveld Siegerland (EDGS) bij Siegen in het Sauerland. Het veld ligt op 600 meter boven zeeniveau, dat maakt het een van de hoogste velden van Duitsland, terwijl het maar een uurtje bij ons vandaan ligt.




Schnitzelsucht!

Onderweg in de auto naar het vliegveld heb ik nog wel even met de meteo gebeld en die vertelden wel dat we forse wind uit het Oosten konden verwachten. Een wind van 20 tot 30 knopen is alleen verantwoord als hij niet te veel haaks op de start en landingsrichting staat. Op Teuge startte men 090, maar de landing op Siegerland was in de richting 130, daar moesten we dus wel rekening houden met was wind.

Fénomenáál weer

Na de take-off op Teuge ging het richting Rekken, dat is een VOR baken dicht bij Haaksbergen, aan de grens met Duitsland. Daarna vlogen we naar het Zuid-Oosten richting Dortmund. We vlogen redelijk hoog op FL055, dat is ongeveer 2.000 meter en met dat mooie weer gaf dat een prachtig uitzicht. De grensstreek bij Bocholt en Dülmen was mooi vlak en groen, maar al snel kwam het Rührgebied onder onze vleugels.

De luchthaven van Dortmund.

Na Dortmund werd het al snel heuvelachtiger en kwam de grond dichterbij, Langen Information vroeg ons bovendien ook nog eens om te zakken, zodat we op 4.500 voet over terrein vlogen van zo'n 1.000 tot 2.000 voet. De omgeving was niet geheel onbekend, mijn eerste zweefvliegkampen waren hier in de buurt.
Na de passage van het volgende baken konden we rechtstreeks naar het vliegveld wat we al snel zagen liggen

Die groene vlek is onze bestemming, Siegerland

Tijd om te zakken. Toen we lagen kwamen merkten we dat de turbulentie toe nam door de wind die over de heuvels joeg, maar daar konden we wel mee overweg. De crosswind leverde ook niet teveel problemen op en snel rolden de wielen over het Duitse asfalt. De baan lag heuvel op en dat was wel even wennen, maar de landing was OK.

Tijd voor een schnitzeltje...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten