In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
zondag 21 april 2013
Mooney check-out
De afgelopen maanden stonden - wat vliegen betreft - in het teken van de Mooney M20K. Nogal een stapje omhoog na de Warrior van de ACVT, kan je wel zeggen. Ik heb nu zo'n 30 uur op dit toestel en vandaag was het tijd voor de check-out. De check-out is nodig voor de verzekering, anders mag ik niet alleen met de Mooney onderweg. We hadden prachtig weer en omdat we op Teuge geen Touch and Goes mochten oefenen, het is immers zondag, deden we dat op Ameland. Een geweldige setting! Onderweg werden de wat stalls geoefend en eenmaal aangekomen werd gestart met een glide-in, ofwel een landing zonder motorvermogen, een landing zonder flaps en een full-stop landing op een zo kort mogelijke baan. Je kan dit toestel - net als de warrior- met 68 knopen vliegen op final, voor je gevoel erg langzaam, maar ongevaarlijk. De laatste oefening moest ik wel een keer herhalen, want op final liep de snelheid toch weer op, kak. Op Ameland snel een bakkie en daarna weer terug naar Teuge. Deze vluchten konden voor de verzekering worden afgetekend! Ik mag nu zelfstandig met dit scheurijzer op pad, dat was ook het doel toen ik in 2010 met de opleiding begon. Een mijlpaal dus. Goed overigens om eens met een relatief onbekende te vliegen, die filtert er toch weer foutjes uit die door m'n pa on opgemerkt bleven, ook werden wat nieuwe functies van de Garmin 530 uit de doeken gedaan. Ik ben weer een beetje beter gaan vliegen na vandaag. Top dag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten