zondag 21 april 2013

Mooney check-out

De afgelopen maanden stonden - wat vliegen betreft - in het teken van de Mooney M20K. Nogal een stapje omhoog na de Warrior van de ACVT, kan je wel zeggen. Ik heb nu zo'n 30 uur op dit toestel en vandaag was het tijd voor de check-out. De check-out is nodig voor de verzekering, anders mag ik niet alleen met de Mooney onderweg. We hadden prachtig weer en omdat we op Teuge geen Touch and Goes mochten oefenen, het is immers zondag, deden we dat op Ameland. Een geweldige setting! Onderweg werden de wat stalls geoefend en eenmaal aangekomen werd gestart met een glide-in, ofwel een landing zonder motorvermogen, een landing zonder flaps en een full-stop landing op een zo kort mogelijke baan. Je kan dit toestel - net als de warrior- met 68 knopen vliegen op final, voor je gevoel erg langzaam, maar ongevaarlijk. De laatste oefening moest ik wel een keer herhalen, want op final liep de snelheid toch weer op, kak. Op Ameland snel een bakkie en daarna weer terug naar Teuge. Deze vluchten konden voor de verzekering worden afgetekend! Ik mag nu zelfstandig met dit scheurijzer op pad, dat was ook het doel toen ik in 2010 met de opleiding begon. Een mijlpaal dus. Goed overigens om eens met een relatief onbekende te vliegen, die filtert er toch weer foutjes uit die door m'n pa on opgemerkt bleven, ook werden wat nieuwe functies van de Garmin 530 uit de doeken gedaan. Ik ben weer een beetje beter gaan vliegen na vandaag. Top dag!

zondag 14 april 2013

Retour Spa

Gisteren zou een vliegdag worden, maar waarheen was nog niet duidelijk tot gisterochtend. Eigenlijk had ik een vlucht voorbereid naar Deauville om de landingsstranden van Normandië eens van boven te bekijken, maar een naderend warmtefront maakte dat plan wat te riskant. Heen zou wel lukken, maar terug werd wat krap, vooral omdat we niet vroeg konden vertrekken door lage stratusbewolking boven Teuge. Tijd voor een ander plan: Spa (EBSP) wat ten zuiden van Maastricht in de Belgische Ardennen. April wordt dus een beetje een Belgenmaand...

We vetrokken onder een 7/8 cumulus bewolking op 2.000 ft en voorbij Roermond brak deze open en klom de basis naar 4.000 ft en misschien nog wel hoger. Het zich was prachtig. We vlogen langs de Maas door de CTR van Niederrhein richting Maastricht en langs de stad vlogen we België in. De wereld ziet er daar direct wat anders uit! Even wennen, maar al heel snel komt Spa in vizier, baan 23 was in gebuik, en even later stond de Mooney mooi op de blokken en konden we parkeren voor de toren.

Netjes op de gele lijn gebleven, als zeg ik het zelf...
 
 
Spa is een mooi uitgerust veldje waar je niet veel tijd kwijt bent met allerlei formaliteiten. Je loopt het havengebouw in, betaalt en loopt er aan de andere kant weer uit naar het restaurant voor een fijne Croque-Monsieur.
 
Op de terugweg - het mooie weer had inmiddels heel Nederland bereikt - zijn we nog even over het beroemde circuit van Spa-Francorchamps gevlogen om vervolgens via de TMA van Maastricht, de Maas, Nijmegen, de Betuwe en vervolgens langs de IJssel naar Zutphen 
 
Het circuit ligt om de hoek van het vliegveld


zondag 7 april 2013

Lange avonden en een retourtje Oostende

De afgelopen maand kon ik 's-avonds nog twee vluchtjes maken en gisteren een retourtje Oostende gedaan. 's-Avonds vliegen levert altijd mooie foto's op al is het maar van een oude iPhone.

Plakjes snijden van de ondergaande zon
 
Oostende is een leuke bestemming gebleken. Ik had bij Oostende altijd het beeld van een vliegveld van de post-apocalyps. Dat beeld is niet anders na mijn bezoek, maar de gastvrijheid is typisch Belgisch: goed. De vlucht is mooi over de Veluwe, Biesbosch, Zeeland en de Belgische kust en weer terug. De marshaller tipte ons nog over Oostende Voor Anker in het laatste weekeinde van mei en natuurlijk Brugge, makkelijk aan te reizen met de trein. Iedere trein uit Oostende stopt in Brugge! Op zondag 26 mei is op Duxford de Spring Airshow. Zaterdag op de boulevard tussen de klassieke schepen en zondag op Duxford tussen de klassieke vliegtuigen... Ik kan mij een slechter weekeindje voorstellen.
 
Het platform van EBOS, waar oude airliners komen om te sterven