maandag 30 april 2012

PPL Inaugural flight!

Vandaag mijn eerste "gebrevetteerde" vlucht uitgevoerd! Het weer was aardig en maar eens geïnformeerd of de PH-JAC, mijn lestoestel vrij was. Die was vanaf 15:00 uur beschikbaar, dus naar Teuge. Met de iPad heb ik de vlucht voorbereid en mijn vluchtplan gefiled. De speciale App (Airnav Pro) is ideaal.
Het is een retour Stadtlohn geworden, een veldje net over de Duitse grens bij Winterswijk. Ik was daar al eens eerder geweest. Ik wilde niet meteen te veel hooi op m'n vorkje nemen, daarom is het prettig om op bekend terein te landen. Het veld heeft wel wat weg van Teuge eigenlijk, 1200 meter verharde baan, zweefvliegclub; parachutisten...



Kort filmpje van de terugweg naar Teuge, mooie lucht!

Op Teuge stond de JAC al voor me klaar, ik had hem nog niet gezien in zijn nieuwe verfjasje, maar hij ziet er jaren jonger uit! Moest eerst even tanken en daarna kon het wheels up richting Duitsland. Tijdens de MKZ crisis kon er in Nederland niet zweefgevlogen worden en was de zweefvliegclub gast op Stadtlohn. Ik heb daar een aantal dagen met veel plezier gevlogen, alleen duurde de autorit naar het veld zo'n klein uur. Met de piper kwam na een minuut op twintig de baan van Stadtlohn al inzicht! Geïnformeerd of ik wat landingen kon oefenen en dat was geen punt. Ze hebben daar een PAPI, dat is een systeem dat aangeeft of je nadering goed verloopt door middel van vier lampen. Gedurende je nadering moet je twee witte en twee rode lampen zien, dan zit je perfect op het glijpad. Drie of vier rode lampen en je zit te laag, vice versa drie of vier witte lampen en je zit te hoog. Ik zat op alle drie de landingen te hoog bij aanvang, wat gas terug en dat is weer zo gecorrigeerd.

Op het veld aangekomen stonden een aantal prachtige klassiekers, maar deze Trojan sprong er toch wel uit. Het is een trainer voor de Amerikaanse luchtmacht en marine geweest, als opvolger van o.a. de Harvard. Er zit een Wright Cyclone radiaalmotor in, de zelfde motor die je aantreft in de B-17 bommenwerper die tijdens de tweede wereldoorlog door de Amerikanen werd gebruikt o.a. boven Duitsland.


T-28 Trojan in de kleuren van de US Navy

De terugvlucht kon ik op het teras voorbereiden in de zon. Een nieuw vluchtplan gefiled en de boel weer opgestart. De startrichting was 290 graden, mijn eerste navigatiepunt lag op 292 graden. Makkelijker kan het niet. Immer gerade aus! Ben maar eens wat hoger gaan vliegen dan de gebruikelijke 1.500 of 2.000 ft op (jawel...) 3.000 ft. Boven Zutphen kon er al weer gedaald worden richting het circuit van Teuge en in no time stond de PH-JAC weer in de hangaar. Geslaagde vluchten, bovendien een goede oefening.

Een brevet maakt je nog niet volleerd, bij lange na niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten