maandag 30 april 2012

PPL Inaugural flight!

Vandaag mijn eerste "gebrevetteerde" vlucht uitgevoerd! Het weer was aardig en maar eens geïnformeerd of de PH-JAC, mijn lestoestel vrij was. Die was vanaf 15:00 uur beschikbaar, dus naar Teuge. Met de iPad heb ik de vlucht voorbereid en mijn vluchtplan gefiled. De speciale App (Airnav Pro) is ideaal.
Het is een retour Stadtlohn geworden, een veldje net over de Duitse grens bij Winterswijk. Ik was daar al eens eerder geweest. Ik wilde niet meteen te veel hooi op m'n vorkje nemen, daarom is het prettig om op bekend terein te landen. Het veld heeft wel wat weg van Teuge eigenlijk, 1200 meter verharde baan, zweefvliegclub; parachutisten...



Kort filmpje van de terugweg naar Teuge, mooie lucht!

Op Teuge stond de JAC al voor me klaar, ik had hem nog niet gezien in zijn nieuwe verfjasje, maar hij ziet er jaren jonger uit! Moest eerst even tanken en daarna kon het wheels up richting Duitsland. Tijdens de MKZ crisis kon er in Nederland niet zweefgevlogen worden en was de zweefvliegclub gast op Stadtlohn. Ik heb daar een aantal dagen met veel plezier gevlogen, alleen duurde de autorit naar het veld zo'n klein uur. Met de piper kwam na een minuut op twintig de baan van Stadtlohn al inzicht! Geïnformeerd of ik wat landingen kon oefenen en dat was geen punt. Ze hebben daar een PAPI, dat is een systeem dat aangeeft of je nadering goed verloopt door middel van vier lampen. Gedurende je nadering moet je twee witte en twee rode lampen zien, dan zit je perfect op het glijpad. Drie of vier rode lampen en je zit te laag, vice versa drie of vier witte lampen en je zit te hoog. Ik zat op alle drie de landingen te hoog bij aanvang, wat gas terug en dat is weer zo gecorrigeerd.

Op het veld aangekomen stonden een aantal prachtige klassiekers, maar deze Trojan sprong er toch wel uit. Het is een trainer voor de Amerikaanse luchtmacht en marine geweest, als opvolger van o.a. de Harvard. Er zit een Wright Cyclone radiaalmotor in, de zelfde motor die je aantreft in de B-17 bommenwerper die tijdens de tweede wereldoorlog door de Amerikanen werd gebruikt o.a. boven Duitsland.


T-28 Trojan in de kleuren van de US Navy

De terugvlucht kon ik op het teras voorbereiden in de zon. Een nieuw vluchtplan gefiled en de boel weer opgestart. De startrichting was 290 graden, mijn eerste navigatiepunt lag op 292 graden. Makkelijker kan het niet. Immer gerade aus! Ben maar eens wat hoger gaan vliegen dan de gebruikelijke 1.500 of 2.000 ft op (jawel...) 3.000 ft. Boven Zutphen kon er al weer gedaald worden richting het circuit van Teuge en in no time stond de PH-JAC weer in de hangaar. Geslaagde vluchten, bovendien een goede oefening.

Een brevet maakt je nog niet volleerd, bij lange na niet...

donderdag 26 april 2012

Brevet binnen!

Mijn brevet is in de pocket! Eindelijk kan er op eigen gezag gevlogen worden enkel beperkt door mijn reislust en portomonaie. We beginnen dus maar met een rondje boven Ameland...

dinsdag 17 april 2012

Acceptgiro KIWA Register betaald...

Ik moest er even op wachten, maar gisteren kwam de rekening van € 573,58 (!) voor het "uitprinten" (niet mijn woorden, maar die van de medewerker van het KIWA Register) van mijn brevet. Heb de nota maar direct betaald en hopelijk heb ik het begeerde papier snel binnen. Sinds mijn examen heb ik niet meer motor gevlogen, en ik heb wel weer veel zin in. De eerste vlucht wordt er eentje met mijn vrouw naar Ameland.

De zweefvliegclub heeft gevraagd of ik ook wil gaan slepen. Dat slepen gebeurt met een oude Piper Cub en laat dat nu een van de leukste vliegtuigen zijn om mee te vliegen! Ik moet wel minimaal 10 uur ervaring op het toestel hebben en dat mag ik natuurlijk zelf betalen, je moet er iets voor over hebben toch? Een belangrijk verschil met het toestel waar ik op leste en deze Piper Cub is de ligging van het zwaartepunt. Dat ligt bij de Cub namelijk achter het hoofdlandingsgestel en bij de Piper Archer ligt hij er juist voor. Dit laatste toestel heeft daarom nog een neuswiel onder de motor en de Cub heeft een zwenkbaar staartwieltje.

De Cub is in de start en landing wat minder stabiel en dat vraagt gewenning.