maandag 26 september 2011

Afgelopen donderdag weer "Airwork"

Afgelopen donderdag wederom noodlandingen en uitwijken geoefend en ook wat steile bochten. Goed om de de puntjes op de "I" te zetten, was wel even nodig. Als zweefvlieger heb ik toch regelmatig een daadwerkelijke 'off-airport' landing gemaakt, maar in een motorvliegtuig is het gevoel totaal anders. 

Komende donderdag wordt het een retour Rotterdam met m'n vader. Hij oefent daar regelmatig met een instructeur om een beetje current te blijven met zijn IR! Het weer lijkt mee te zitten...

Afgelopen zaterdag trouwens zweefgevlogen en m'n camera'tje achterop de ASK-21 geplakt, check de video:

Voor de prijs mag je niet klagen...

woensdag 14 september 2011

Retour Lydd

Geen lesvlucht, maar wel heel erg leuk. Met m'n pa vorige week een retour naar Lydd (EGMD) in Kent, Engeland gevlogen met de Mooney M20K. De Mooney heeft een Continental 6 cilinder boxer mét turbo en intercooler (ofwel TSIO360), toch even anders dan de klassieke Lycoming die voorin de Piper Archer ligt.
 Alles gaat een stuk sneller in de Mooney, dus het is vooruit denken en plannen. Zeker wanneer je hoogte en snelheid kwijt moet raken voor de landing, een van beide lukt nog, maar alle twee tegelijk is lastig. Tel daarbij op de verstelbare prop, intrekbaar landingsgestel, een cowlflap een nieuw veld en je hebt toch wat meer workload dan in een circuitje op Teuge met de Archer. "Aviate, Navigate and Communicate" zeggen de Engelsen... Ik had me helemaal voorbereid op de in Engeland zo gebruikelijke 'overhead join', maar we kregen een straight in aangeboden, normaal gesproken ben je daar blij mee, maar nu ging het ineens zo snel dat ik toch een beetje overdonderd was. In de buurt ligt trouwens een kerncentrale waar je absoluut niet overheen mag vliegen, dus dat leverde nog wat extra spanning op.

Na aankomst ben ik met m'n pa naar de golfbaan gelopen om even te oefenen op de drivingrange, helaas geen tijd om de baan op te gaan. Bij de club kochten wat Engelse ales om na het vliegen van te genieten.

Vroeger kon je via Lydd met de auto het kanaal oversteken door de lucht! Onder andere de legendarische autocoureur Sir Stirling Moss deed dat na het winnen van de Mille Miglia in recordtijd in zijn Mercedes.

Zal een kostbare grap zijn geweest...



.


Noodlandingen geoefend

Inmiddels zitten er zo'n kleine vijfentwintig uur op, met 10 zweefvlieguren die ik mag meenemen zit ik dus op de vijfendertig vlieguren. Er zijn er 45 uren nodig voor je brevet. Alles gaat inmiddels wel goed, maar een ding waar ik nog niet echt confident over was zijn de noodlandingen. Je vliegt met één motor en als die er mee stopt moet je zorgen voor een veilige landing. Een essentiele vaardigheid die ook op het examen wordt getoetst. Vandaag hebben Frank - mijn instructeur - en ik nog maar eens goed geoefend. Eerst DBO en vervolgens nog eens solo.