...en dan blijkt vliegersgeluk om de hoek te liggen. Ameland! 37 liter JetA1 uit én thuis. Heerlijk weer én de militairen hadden vrij dit weekeinde dus we konden eigenlijk in een streep naar onze bestemming. Gewoon eens VFR - tot verbazing van de havendienst op Teuge - naar het Noorden met de DA40 die voor deze vlucht aardig tegen MTOM zat, maar daar merkte je weinig van. Zowel op het asfalt van Teuge als het Amelandse gras waren we vlot los. De straffe wind op Ameland hielp wel, natuurlijk. Die diesel gebruikt zo weinig brandstof dat tijdens de vlucht dat gewicht ook maar niet echt omlaag gaat. MTOM op asfalt vind ik geen probleem, maar een grasbaan is altijd een variabele waarmee het lastig rekenen is.
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. In 2022 heb ik ook de 'night-rating' gehaald, zodat er 24/7 kan worden gevlogen.
zondag 11 mei 2025
zaterdag 3 mei 2025
UK Flight part deux: Norwich, Le Movie
Vanaf een zonnige camping in Provence komt deze laatste productie, helaas is de audiokabel geknakt voor de landing dus geen geluid meer voor het laatste stukkie. Ik heb inmiddels weer een nieuwe kabel besteld bij de pilotshop. De gemiddelde levensduur is een jaar…
vrijdag 2 mei 2025
Fly-in Niederrhein 5 Juli 2025
Ook dit jaar organiseren de towercontrolers een fly-in. Ik ga er heen, jij ook? Al vaker gezegd dat Niederrhein een prima en betaalbare locatie is voor het oefenen van je landingen, fijne openingstijden, VFR en IFR aanvliegen mogelijk, ook in het donker.
Ik heb veel gebruik gemaakt van Niederrhein (EDLV) tijdens mijn opleiding en vlieg er ook nu nog graag heen voor de currency of als alternate, zoals laatst. Fijne toren, die gewend is aan groot & klein verkeer (sommige controllers spreken zelfs Nederlands) en dat levert een leuke mix op. Het is een douaneveld en dat maakt het ideaal als je een keer terugkomt uit het VK.
Hopen op lekker weer en wie weet zien we elkaar?