donderdag 17 oktober 2024

Niederrhein voor de currency

Omdat de laatste vlucht met de VTB alweer even geleden was, 'moest' er weer worden gevlogen voor de currency. Een ILS op Niederrhein en een touch & go. Carsten wilde wel mee, wel zo gezellig! Onderweg naar Niederrhein vloog ik nog even een holding om te kijken of dat met de G1000 van de VTB en de autopilot net zo makkelijk ging als op de G1000Nxi van de PH-MKP, en dat was inderdaad het geval. Easy does it! Iets minder easy was de neuswiel shimmy bij de laatste landing.

Ook de G1000/KAP140 combo weet raad met de holding

Carsten vloog probleemloos terug naar Teuge, waar ook de shimmy uitbleef. We hebben de kist toch maar even naar het vaste onderhoudsbedrijf van de vliegclub gebracht om het te laten controleren. Prima vlucht verder, hopelijk kan er voor het einde van het jaar nog wat worden gevlogen al is mijn vliegbudget er al een flink eind doorheen. Tot nu toe is 2024 echt een erg leuk vliegjaar geweest.

Een leuke bestemming voor een dagretour en wat sightseeing zou bijvoorbeeld Amiens kunnen zijn, daar vlakbij ligt Lochnagar Crater, ontstaan bij de bloedige eerste dag van de Slag bij de Somme. Ik schrijf het maar even hier op omdat ik net het bestaan van deze plek ontdekte via YouTube en het anders maar weer zo zou kunnen vergeten.

Zag ook de stad Erfurt als topper, met een luchthaven niet ver van het centrum. Er is zoveel te ontdekken binnen een uurtje of twee vliegen.

dinsdag 1 oktober 2024

Holdings!

Sinds we tijdens ons leuke bezoek aan Oxford de holding in werden gestuurd wilde ik dit toch weer eens even oefenen, zeker met de moderne hulpmiddelen die ons ter beschikking staan, zoals de G1000! Ik had er toen wel even stress van en dat zou niet nodig moeten zijn. Samen met Mark, de eigenaar van de DA40, ben ik afgelopen zondag via Münster-Osnabrück naar Bielefeld gevlogen. Het werd een ontzettend leuke vlucht van een dik uur waarbij alles voorbij kwam. We vertrokken vanaf Teuge, meldden ons bij Dutch Mil voor de IFR opening en vervolgde onze route bij Langen Radar die ons efficiënt as usual meteen vectors gaf naar een downwind voor Münster, maar desgevraagd mochten we ook bij HMM VOR de holding in. Hij had het gelukkig niet zo druk, dat kan ook wel eens anders zijn. Met de G1000Nxi, de autopilot en ForeFlight op schoot ging dat dus volledig geautomatiseerd en perfect. Mark en ik hadden op YouTube al wat video's gekeken en we werden niet verrast. 

De DA40 op het gras in Bielefeld

Na de holding vlogen we de RNAV approach voor de baan 25 en na de low approach konden we VFR door naar Bielefeld (EDLI), zo dichtbij, maar nog nooit geweest! Het duurde even voordat we radiocontact kregen met de luchthaven en dat wekte de indruk dat het misschien niet zo druk was, maar niks was minder waar. Er kwam zelfs nog een Cessna Citation binnen die korter landde dan ik, even daarvoor. Stof tot nadenken :-)

Iemand hier houdt van klassieke Mercs...

Mark vloog terug naar Teuge, onderweg nog wat mooie burchten gespot en we genoten van het prachtige weer en het mooie licht dat daar rond dit jaargetijde bij hoort. Bij Teuge oefenden we nog een keer de holding bij DEVUT en vlogen we een stukje van de RNAV nadering voor baan 26 om die weer ruim voor de IJssel af te breken en in te voegen in het circuit van Teuge via Sierra.

Vertrek van Bielefeld, mooie omgeving en maar een uurtje weg!

Ga eens langs op Bielefeld, mooi gelegen langs een stuwwal, met een typisch Duits terras. Goeie plek voor een bakkie.