maandag 22 juli 2024

Fly In Niederrhein (EDLV) 24 augustus 2024

 

Toch de meest toegankelijke gecontroleerde luchthaven in NL

Ik ga me inschrijven voor een bezoek, we maken er met de Vliegclub zelfs een fly out van. Hopelijk is het weer goed! Zie je daar?

donderdag 11 juli 2024

IFR terug naar Teuge (EHTE), wind mee!

We sliepen in een oude gevangenis en werden wakker met een lichte kater vanwege de verloren halve finale tegen Engeland. Toch gingen we met frisse zin de stad vandaag verkennen. We hebben het ontbijt in het hotel maar laten zitten en een broodje gegeten in het centrum, scheelde een smak geld. Het VK in het algemeen en Oxford in het bijzonder bezoek je niet om voordelig uit te zijn, maar toch. We hadden prachtig weer en mijn dochter had gisteren al een paar winkels gezien die ze wilde bezoeken. Ook hadden we een stadswandeling geboekt met een gids. Gewandeld, gewinkeld en gewoon van de prachtige stad genoten. Mijn dochter maakte indruk op de gids door de boom aan de wijzen waar Malfidus in een wezel werd veranderd door prof. Dolleman. Na een zeer geslaagd bezoek vertrokken we weer richting het vliegveld, we betaalden de stevige factuur (omgerekend zo'n € 115,00) en maakten ons klaar voor vertrek.

Bridge of sighs

Oxford is een rete druk veld, en het duurde dus ook wel even voordat we konden vertrekken. Het gaat in het VK allemaal een beetje anders en dat is toch wennen. Ik had e.e.a. toch wat strak gepland en rekende op een aardige wind mee om mijn plan te laten slagen. Voor vertrek naar het Oosten moet je eerst naar een puntje in het Noorden, om vervolgens Oost te worden gevectord. Zo geschiedde, helaas sloot het wolkendek zich onder ons, zodat we weinig van Londen zagen, maar wel al het verkeer om je heen. Ik kan me niet herinneren dat ik meer commercieel verkeer om me heen zag, van 737's tot C17's en London Radar was er druk mee. 

Duxford (EGSU), ook een geweldige bestemming

Geen momentje rust voor de controllers, totdat we voorbij Stansted vlogen (Duxford nog net zichtbaar door een gat in de wolken) en we een direct kregen naar de FIR boundry bij REDFA, we vlogen inmiddels hoog en droog op FL130 met een rugwind van 12 knopen en een true airspeed van 132 knopen. Lager hadden we geen noemenswaardige wind mee, soms zelfs wat wind tegen, dus ik kneep hem wel een beetje aanvankelijk. Langzaam maar zeker gleed de stress van me af toen helder werd dat we mooi voor acht uur op Teuge zouden aankomen.

Zij leest een boek, ik doe de preflight 

We gingen nu lekker vlot en aardig recht op onze bestemming af. Amsterdam Radar stuurde ons naar Pampus VOR, maar nog ruim boven zee kregen we een direct Teuge, Schiphol was de inbound peak aan het verwerken op 36C en de jets schoven mooi onder ons door. Ze moeten vast gedacht hebben 'wat doet die Cessna daar...?'. 

Lekker cruisen over de wolken naar huis...

Boven Diemen konden we zakken voor Teuge en dan gaat alles super snel, we vlogen door de cumulus bewolking door en eenmaal vrij van wolken lag Apeldoorn al op ons te wachten, we konden IFR cancellen en André verwelkomde ons hartelijk. Hij had ons al zien komen op FR24 en zag dat het nog wel eens kritisch kon worden met de tijd 'Mark, ik was pas naar huis gegaan als jij binnen was'. Wat een topper. Een mooie landing op baan 26 volgde en met een pakket aan geweldige herinneringen rijker stopten we de dieselmotor, die geen klap verkeerd heeft gegeven. De terugweg was bijna een uur korter dan de heenweg trouwens. 100 of 140 knopen groundspeed maakt wel verschil!

Schiphol (EHAM)

Sooph en ik hebben de trouwe Cessna even goed gepoetst en daarna zijn we weer op huis aan gegaan. We hebben genoten, Oxford is een prachtige bestemming, zeker voor de kleine luchtvaart, maar dat geldt voor heel het VK eigenlijk wel. Voorlopig is het even klaar met vliegen, want de vakantie staat voor de deur. Dit najaar misschien nog een trip(je)? Seizoen is voor mij al een aardig eind geslaagd.  

Almost home...


IFR naar Oxford (EGTK) met tegenwind...

Leukste vluchten van het jaar dit. Eigenlijk wilde ik gisteren al vliegen, maar de meteo was bar met onweer, een echte supercel en de regen die daar bij hoort. De condities voor vandaag waren beter, maar toch was de meteoroloog van dienst niet zo positief vanochtend vanwege een occlusie die vanuit het zuidwesten doorkwam met actieve buien.

Uitzicht op FL140, paar flinke bloemkolen 

Na zorgvuldige beraadslaging de start twee uur uitgesteld, en inderdaad nog wel wat om buien heen moeten laveren, maar na het groene hart werden de condities aanmerkelijk beter behalve dan een windveld met 30 knopen tegenwind. Waarom altijd die keiharde wind tegen… Toch liepen we een mooie 130 KTAS en konden we in drie uur naar de bestemming. Eenmaal daar bleek het rete druk te zijn met lesverkeer, helikopters en zakenvliegtuigen. We waren Nr. 3 en moesten holden en daarna een full procedure ILS vliegen. De ILS ging prima, maar de holding en de procedure vloog ik toch wel als een zwangere eend. Moeten we weer even oefenen…

Hier kwamen we voor… Prachtig 

Oxford stelde niet teleur en na de check-in in ons hotel liepen we zo het centrum in. Zoveel moois en zoveel historie, wat indrukwekkend. We hebben wat gegeten en gedronken in de super charmante pub Turf Tavern en waren nog net op tijd om Magdalen College te bezoeken. Een college zo mooi, dat het lijkt alsof het niet echt is. Superlatieven schieten tekort. De charme en historie van deze plek is moeilijk te beschrijven. Bij Magdalen Bridge hebben we nog een waterfiets gehuurd om al dit moois even van het water te bekijken. Zo bijzonder dat ik vanochtend nog de hond aan het uitlaten was thuis en nu met Sooph in een waterfiets op de Thames rond trappelde. We hebben het boothuis van de universiteit op de Thames even gerond en daarna langs de botanische tuinen weer terug getrappeld. Echt genieten.

Ter land, ter zee en in de lucht…

Minder genieten was het verlies van Oranje natuurlijk, maar in de stad zat de sfeer er prima in en we hebben nog een toetje gedaan in een gespecialiseerd toetjesrestaurant


donderdag 4 juli 2024

De Kooy & Texel in bewegende beelden!

Het was een geweldig leuk uitje en gelukkig hebben we de beelden nog. De film is wat langer dan normaal, misschien wat te lang, vanwege de interactie met de passagiers. Maar goed, Martin Scorsese heeft zich bij de Irishman ook niet laten tegenhouden door wat extra minuten film, en ik dus ook niet....

Mooie herinneringen!

Volgende week hoop ik nog een tripje te maken met mijn oudste dochter, maar het weer is zo grillig de laatste tijd dat ik nog niks durf te boeken.