Het wordt een lekker Noord-Duits voorjaar dieses Frühling! De film van de vlucht van Teuge naar Münster en Niederrhein van afgelopen januari is af. Hij is wel leuk geworden, alleen in het echte donker laten de GoPro's het toch een beetje afweten, al hielp het niet dat ik de instellingen niet goed had staan. Hopelijk vind je hem weer leuk! Ik kijk uit naar de rest van het seizoen en wie weet kan ik nog wat leuke films schieten, het zijn blijvende herinneringen aan onvergetelijke vluchten. Blijft een fantastische hobby.
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
dinsdag 16 april 2024
Nachtflug! Der Movie
zondag 14 april 2024
Bremen? Doen!
Zat voor de Lübeck trip al te twijfelen of Bremen misschien ook niet leuk zou zijn, maar koos voor Lübeck omdat ik dacht 'in Bremen kom ik nog wel een keertje', ik blijk een ware Nostradamus te zijn want vandaag was al zover. Met Thomas in de DA40NG vanaf Lelystad deze aangename stad aangedaan. Ik heb me ook ooit laten uitchecken op de DA40, maar heb dat allemaal laten verlopen vanwege een optelsom aan factoren. Een van de factoren is Lelystad Airport. Ik vind het altijd zo'n gedoe daar en wat een chagrijn op de toren. Een money pit van intergalactische proporties, mocht je je belastinggeld kwijt zijn? Ga eens in de Flevopolder kijken. Ik heb het al eerder gezegd, maar Lelystad heeft alle nadelen van een gecontroleerde luchthaven, zonder de voordelen ervan. Het contrast met onze bestemming kon bijna niet groter.
We vlogen heen met een straffe wind mee, ruim binnen een uur na ons vertrek vanuit de Flevopolder zaten we in het follow-me busje naar de gate. Voor de deur van de luchthaven stop de tram (lijn 6) en met een minuut of tien sta je in het charmante centrum van de stad Bremen. Een uitstekende bestemming voor een dagtrip! Uur vliegen vanaf EHLE of EHTE en de binnenstad is vlot te bereiken met het OV.
Ik was gast van Thomas dus kon e.e.a. eens lekker op me laten inwerken. Echt lang en veel vloog ik nog niet eerder op de DA40 en een aantal zaken vielen op. Het comfort laat wat te wensen over voor de langere mensch. Het gaat 'net'. De geïntegreerde automatische piloot met de G1000 is werkelijk prachtig en weer een level hoger dan de hybride set-up van de PH-VTB met de G1000 en de KAP140, ook niet verkeerd, maar wel een compromis. De DA40 is sneller dan de 172, al scheelt het niet de wereld. Net als de C172 diesel is ook de DA40 een diesel en die begint pas echt te shinen als je wat hoger vliegt.
Al met al een leuke dag vliegen, mooie kist erg leuke bestemming en goed gezelschap, Lelystad blijft Lelystad :-)