maandag 25 maart 2024

Profcheck & check-out

Inmiddels heb ik mijn jaarlijkse profcheck weer achter de rug, met Gerard ben ik naar Niederrhein gevlogen om mijn IR geldig te houden. Alles liep wel aardig met hier en daar wat ruimte voor verbetering, maar ik mag weer een jaar en daar gaan we natuurlijk weer met plezier gebruik van maken!

Kijk hem shinen...

Ook is de nieuwste telg aan de vloot van de vliegclub toegevoegd: de PH-VTD. Da's een Aquila. Een uit kunststof opgetrokken tweezitter met een 100 pk Rotax motor ervoor. Echt wel een breuk dus met de meer conventionele vliegtuigbouw (metaal en een Lycoming motor). Het toestel heeft ook wat meer gelijkenissen met een zweefvliegtuig, de vleugel lijkt sterk op die van de prachtige Schempp-Hirth Discus en dat is natuurlijk altijd goed. De cockpit is zeer comfortabel, ook voor mij met m'n bijna twee meter én uitgerust met een Garmin G500 en GNS650, behoorlijke overkill aan avionics, want een Aquila is VFR only, deze is dan ook toegelaten voor Night VFR, maar de praktische toepasbaarheid daarvan is haast nul. De inzetbaarheid van dit nieuwe kistje is dus beperkt, maar het vliegt wel leuk! Ook is het een redelijk vlot toestel, met een relatief laag brandstof verbruik en dat vertaalt zich in wat gunstiger huurprijs. Ik kijk er naar uit om wat meer met dit toestel te vliegen en wie weet, ook wat VFR trips te maken. Het vliegtuig leent zich daar prima voor!

vrijdag 1 maart 2024

Lübeck (EDHL) Der Film!

Eerste post van de meteorologische lente! Maar om maar aan te geven dat voor de motorvlieger het seizoen eigenlijk nooit stopt: Lübeck Der Film! Mooi gevlogen en het is weer een leuke film geworden, wat langer dan normaal, suck it up. De nadering was wel gaaf in de sunset.

Weer een mooie herinnering aan een mooi weekeinde!

De volgende vlucht wordt m'n jaarlijkse profcheck en daarna snel weer een buitenlandtrip. Het is het leukste om de vlieguren die je maakt ook in te zetten voor trips, heb je het meeste waar voor je geld.